( How faking influences the construct validity of personality questionnaires? )
Izvornik: 20. Dani Ramira i Zorana Bujasa: Knjiga sažetaka / Čorkalo Biruški, Dinka ; Vukasović, Tena (ur.). - Zagreb : Grafički zavod Hrvatske, d.o.o. , 2011. 183-183 (ISBN: 978-953-175-391-3).
Skup: 20. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 7.-9.04.2011.
Ključne riječi: iskrivljavanje odgovora; upitnici ličnosti; konstruktna valjanost
( faking; personality questionnaires; construct validity )
Istraživanja u kojima se provjerava utjecaj iskrivljavanja odgovora na konstruktnu valjanost upitnika ličnosti daju proturječne rezultate. Dok je u nekim istraživanjima konstruktna valjanost upitnika očuvana, u drugima je bitno narušena. Razlog proturječnim nalazima možemo potražiti u različitim pristupima u formiranju komparativnih grupa za koje se pretpostavlja da se razlikuju u stupnju iskrivljavanja odgovora. Dosad su usporedbe najčešće temeljene na kandidatima za posao nasuprot onima koji to nisu, na grupama formiranim prema visokim ili niskim rezultatima na skalama socijalne poželjnosti, te na ispitanicima koji su upitnik ličnosti rješavali uz standardnu uputu nasuprot onima koji su poticani na iskrivljavanje. Nedostatak je ovih strategija što se o stupnju iskrivljavanja odgovora zaključuje indirektno, polazeći od pretpostavke da se ovako formirane grupe uistinu razlikuju u stupnju iskrivljavanja odgovora. Ta pretpostavka ne mora nužno biti točna. Zbog toga je cilj ovog istraživanja bio provjeriti utjecaj iskrivljavanja odgovora na konstruktnu valjanost upitnika ličnosti korištenjem direktne mjere lažiranja odgovora. U istraživanju je sudjelovalo 415 studenata koji su pet-faktorski upitnik ličnosti prvo rješavali uz uputu da odgovaraju iskreno, a zatim uz uputu kojom je poticano iskrivljavanje odgovora. Razlika u rezultatima na upitniku ličnosti između ove dvije primjene predstavljala je direktnu mjeru iskrivljavanja svakog ispitanika. Prema medijanu direktne mjere iskrivljavanja, sudionike smo dodatno podijelili u dvije grupe – „visokog“ i „niskog“ stupnja iskrivljavanja. Na taj smo način, zajedno sa situacijom iskrenog odgovaranja, formirali tri grupe koje su se međusobno razlikovale u stupnju iskrivljavanja te između njih usporedili interkorelacije mjerenih osobina ličnosti. Dobiveni rezultati upućuju na zaključak da iskrivljavanje odgovora narušava konstruktnu valjanost upitnika ličnosti i u grupi s „visokim“ i u grupi s „niskim“ stupnjem iskrivljavanja.
Vrsta recenzije: Međunarodna recenzija
Projekt / tema: 130-0000000-3282
Upisao u CROSBI: mtonkovi3@ffzg.hr (mtonkovi3@ffzg.hr), 16. Ruj. 2011. u 14:49 sati