Mogu li se jednodnevnom edukacijom promijeniti stavovi prema slijepim osobama? (CROSBI ID 578226)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Lauri Korajlija, Anita ; Delale, Eva Anđela
hrvatski
Mogu li se jednodnevnom edukacijom promijeniti stavovi prema slijepim osobama?
Stigmatizacija je poseban izvor stresa za slijepe osobe. Svakodnevno susretanje sa stereotipima okoline o slijepim osobama (primjerice da su pasivne, nesamostalne, manje sposobne i „teške i komplicirane“) predstavlja trajan i nekontrolabilan izvor stresa. Pri tome se najčešće radi o netočnim, pojednostavljenim generalizacijama koje zanemaruju individualne razlike među slijepim osobama. Projekt „Upoznajmo slijepe“ proveo je Hrvatski savez slijepih s ciljem informiranja javnosti o pravima i mogućnostima slijepih osoba, poticanja preobrazbe negativnih stavova okoline u pozitivno prihvaćanje te povećanja postojećeg nivoa uključenosti slijepih osoba u društveni život zajednice. Projekt se provodio kao jednodnevna edukacija u šesnaest županijskih središta koja je obuhvaćala djelatnike u službama koji se susreću sa slijepim osobama. Tijekom edukacije prikupljeni su podaci o razini iskustava koje sudionici imaju sa slijepim osobama, čestini kontakata, znanju te stavovima prema slijepim osobama. Kako bi se pratila promjena, razina znanja i stavovi su ispitani prije i nakon edukacije. U projektu je sudjelovalo 514 sudionika, većinom žena (87%). Rezultati pokazuju da sudionici, nakon edukacije, razinu znanja o pravima slijepih osoba, načinu vođenja te pristupu i komunikaciji procjenjuju statistički značajno boljom nego prije edukacije. U svrhu procjene stavova prema slijepim osobama primjenjen je upitnik kojim se procjenjivala emocionalna i kognitivna komponenta stava. Sudionici su na sedam pridjeva procjenjivali kako se osjećaju kad razmišljaju o slijepim osobama (emocionalna komponenta) te na sedam pridjeva što misle o slijepim osobama (kognitivna komponenta). Svi su pridjevi procjenjivani na semantičkom diferencijalu sa sedam stupnjeva. Rezultati pokazuju da su se stavovi prema slijepim osobama nakon edukacije promjenili i to prema pozitivnijima. Nakon edukacije sudionici se, kad razmišljaju o slijepim osobama, osjećaju ugodnije, laganije, sretnije, sigurnije, uključenije, veselije i opuštenije te imaju pozitivnije mišljenje o slijepim osobama, odnosno doživljavaju ih samostalnijima, sretnijima, sigurnijima i opuštenijima. Zaključno, rezultati pokazuju kako su pomaci u promjeni stavova u zajednici mogući i nakon jednodnevne edukacije, čime su napravljeni prvi koraci prema „olakšavanju“ budućih kontakata.
Slijepi i slabovidni; stavovi; edukacija
nije evidentirano
engleski
Changing attitudes towards blind people within one day education?
nije evidentirano
Blind and visually impaired; attitudes; education
nije evidentirano
Podaci o prilogu
169-169.
2011.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
19. godišnja konferencija hrvatskih psihologa: "Vrijeme sličnosti i razlika - izazov psihologiji i psiholozima". Program i sažeci priopćenja
Kolesarić, V.
Društvo psihologa Osijek
978-953-95216-1-3
Podaci o skupu
19. godišnja konferencija hrvatskih psihologa Vrijeme sličnosti i razlika - izazov psihologiji i psiholozima
poster
12.10.2011-15.10.2011
Osijek, Hrvatska