Autori: Čorkalo, Dinka; Kamenov, Željka; Tadinac-Babić, Meri
Naslov: Autoritarnost, stav prema stanju demokracije i percepcija razvojnih ciljeva Hrvatske
( Authoritarianism, attitudes toward democracy and perception of future socio-political development of Croatia )
Izvornik: Društvena istraživanja (1330-0288) 10 (2001), 6; 1159-1177
Ključne riječi: autoritarnost; percepcija demokracije; razvojni ciljevi; liberalizam; tradicionalizam
( authoritarianism; perception of democracy; prefered directions of socio-political development; liberalism; traditionalism )
Cilj istraživanja bio je ispitati kakvu poziciju hrvatska javnost zauzima prema perspektivama budućega razvoja zemlje, te kakvu ulogu u tumačenju te perspektive imaju sociodemografska obilježja ispitanika, razina autoritarnosti i percepcija sadašnjeg stanja demokracije. Ispitani uzorak obuhvatio je reprezentativni uzorak studenata zagrebačkog sveučilišta (N=334), te uzorak zaposlenih građana (N=383) Republike Hrvatske. Primijenjeni su sljedeći instrumenti: Skala autoritarnosti i Skala mogućih razvojnih ciljeva RH, konstruirane za ovo istraživanje, te Skala percepcije demokracije u Hrvatskoj. Provedeno istraživanje pokazalo je relativno nisku razinu autoritarnosti na ispitanim uzorcima studenata i zaposlenih. Sociodemografske varijable koje su se pokazale relevantnima za objašnjenje autoritarnosti su prvenstveno spol, važnost vjere, stranačka preferencija, te materijalni status. Utvrđena je značajna povezanost između razine autoritarnosti i percepcije stanja demokracije u Hrvatskoj, a obje ove varijable povezane su i s preferencijom određenog oblika društveno-ekonomskog razvoja. Nalazi jasno upućuju na to da su naši ispitanici u prosjeku nisko autoritarni, kritični prema stanju demokracije u Hrvatskoj, te preferiraju liberalniji razvoj. Kod onih ispitanika koji se zalažu za ustrajanje u tradicionalnim vrijednostima, ta se tradicionalnost može objasniti određenim sociodemografskim varijablama (velika važnost vjere i "desna" politička orijentacija), višom razinom autoritarnosti i relativnim zadovoljstvom stanjem demokracije u nas.
Projekt / tema: 130703
Rad je indeksiran u
bazama podataka: