crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 564313

Zbornik radova

Autori: Valerjev, Pavle; Bajšanski, Igor; Gulan, Tanja
Naslov: Logičko i sadržajno zaključivanje: efekti upute i sadržajne konfliktnosti
( Logical and content reasoning: the effects of instruction and content conflict )
Izvornik: Knjiga rezimea Savremeni trendovi u psihologijiNovi Sad : Filozofski fakultet univerziteta u Novom Sadu , 2011. 212-212 (ISBN: 978-86-6065-080-3).
Skup: Savremeni trendovi u psihologiji
Mjesto i datum: Novi Sad, Srbija, 14-16. 10. 2011.
Ključne riječi: dvojni proces mišljenja ; dedukcija ; zaključivanje ; kondicionali ; modus ponens
( dual-process of thinking ; deduction ; reasoning ; conditionals ; modus ponens )
Sažetak:
Razna istraživanja zaključivanja su pokazala da možemo govoriti o dvojnom procesu mišljenja, odnosno o procesima Tipa 1 i Tipa 2. Procesi Tipa 1 su neposredniji, automatski, heuristički, često nesvjesni i utemeljeni na uvjerenjima o svijetu, dok su procesi Tipa 2 kontrolirani, svjesni, analitički te povezani s individualnim razlikama u radnom pamćenju i općom inteligencijom - često utemeljeni na formalnim pravilima poput logike. Dosadašnja istraživanja ukazuju na moguće postojanje razlika u tipu, točnosti i brzini odgovora između dva tipa mišljenja pri rješavanju raznih logičkih zadataka. Cilj ovog istraživanja je provjera tih efekata. Skupini studenata psihologije zadavani su kondicionalni silogizmi koji su svi imali modus ponens formu, a koje je slijedio ponuđeni zaključak. Zadatak ispitanika bio je da verificiraju prikazani zaključak. Pri tome su mjereni brzina i točnost odgovora. Fokus analize je bio na vremenima odgovora zbog vrlo visoke točnosti u modus ponens zaključcima. Dizajn eksperimenta je bio četverofaktorski (2x2x2x2) s ponovljenim mjerenjima, pri čemu se manipuliralo odgovarajućom uputom (kako bi se kod ispitanika potaknulo zaključivanje prema uvjerenju ili prema logičkim pravilima), zatim sadržajnom konfliktnošću zaključka te također zbog metodoloških razloga postojanjem negacije u konkluziji i točnošću konkluzije. Premda rezultati ne pokazuju razlike u efikasnosti dva tipa zaključivanja u apsolutnom smislu, postoje efekti upute koji su značajni u interakciji s drugim faktorima kako se i očekivalo. Najzanimljivija je interakcija upute i sadržajne konfliktnosti (F(1, 11) = 5, 23 ; p = , 04) gdje manipulacija sadržajnom konfliktnošću stvara veću razliku u vremenu odgovora pri uputi za zaključivanje prema uvjerenjima (Tip 1) nego pri uputi za zaključivanje prema logičkim pravilima (Tip 2). Ti rezultati su interpretirani sukladno gledištu o dvojnom procesu mišljenja. Od ostalih značajnih efekta treba istaknuti da se sadržajno nekonfliktni zadaci općenito rješavaju brže od konfliktnih (F(1, 11) = 9, 99 ; p = , 009) te da se afirmativni zadaci općenito rješavaju brže od onih s negacijom (F(1, 11) = 46, 65 ; p < , 001).
Vrsta sudjelovanja: Predavanje
Vrsta prezentacije u zborniku: Sažetak
Vrsta recenzije: Domaća recenzija
Izvorni jezik: HRV
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Psihologija
Upisao u CROSBI: pavle@unizd.hr (pavle@unizd.hr), 9. Pro. 2011. u 14:50 sati



Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4