Godina: 2011
Stranica: 56
Mentor: Grisogono, Branko
Neposredni voditelj: Vučetić, Višnjica
Ključne riječi: sezonska procjena žestine; mjesečna procjena žestine; meteorološki indeks požara; šumski požar; prostorna razdioba; linearni trend
( Seasonal Severity Rating; Monthly Severity Rating; Fire Weather Index; forest fire; spatial distribution; linear trend )
Utjecaj klimatskih promjena na opasnost od požara raslinja u Hrvatskoj pokazan je analizom srednje mjesečne (Monthly Severity Rating, MSR) i sezonske (Seasonal Severity Rating, SSR) žestine. Pod sezonskom ocjenom žestine smatra se procjena potencijalne ugroženosti od šumskih požara za vrijeme požarne sezone od lipnja do rujna, a pod mjesečnom procjena za pojedini mjesec. Za procjenu srednjih vrijednosti MSR i SSR primijenjena je kanadska metoda za procjenu opasnosti od požara raslinja FWI (Fire Weather Index). U ovom je radu po prvi puta prikazana prostorna razdioba tih veličina za cijelu Hrvatsku. U svrhu da se ustanovi postoji li kakva vremenska promjena MSR i SSR u novije vrijeme u odnosu na dulje razdoblje, analizirani su njihovi linearni trendovi na 16 postaja u razdobljima 1951.–2010. i 1901.–2010. Najugroženije područje u Hrvatskoj s obzirom na požare raslinja je dalmatinska obala s otocima u ljetnim mjesecima. Razlog tome su specifični lako zapaljivi biljni pokrov, te dugotrajna sušna razdoblja. Tu potencijalnu opasnost od šumskih požara svakako povećava i ljudski čimbenik zbog povećanog broja turista ljeti. Analiza prostorne raspodjele srednjih mjesečnih (MSR) i sezonskih žestina (SSR) pokazala je da se u posljednjih 30-ak godina područje jako velike potencijalne opasnosti od požara širi od dalmatinskog priobalja i otoka prema njenoj unutrašnjosti. Isto tako, na sjevernom Jadranu, tj. u Istri i Kvarneru, opažen je porast ugroženosti od požara, ali i u istočnoj Slavoniji koja nije postojala u razdoblju 1961.–1990. Analiza linearnih trendova MSR i SSR u suglasju je s prostornom analizom. Prema podacima posljednjih 110 godina, ona potvrđuje širenje područja s velikom opasnošću od srednjeg prema sjevernom Jadranu. Prema podacima posljednjih 60 godina, područje ugroženosti od šumskih požara također zahvaća unutrašnjost Hrvatske i istočnu Slavoniju. Utjecaj klimatskih promjena na opasnost od požara raslinja pokazuje tendenciju ranijeg početka požarne sezone u svibnju, ali i mogućnost produljenja sezone požara u jesen u listopadu, osobito na jadranskom području.
Projekt / tema: 119-1193086-1311, 004-1193086-3035
Geologija
Puni text rada: 564705.DIPLOMSKI_RAD_Domagoj_Baresic.pdf (tekst priložen 14. Pro. 2011. u 09:12 sati)