( Effect of the level of image complexity and associated verbal presentations on performance in sentence and image comparison task )
Izvornik: REPSI - Riječki dani eksperimentalne psihologije - sažeci priopćenjaRijeka : Filozofski fakultet u Rijeci , 2012. 44-45 (ISBN: 978-953-6104-88-8).
Skup: 2. Riječki dani eksperimentalne psihologije - REPSI 2
Mjesto i datum: Rijeka, Hrvatska, 20-21.09.2012.
Ključne riječi: mentalne reprezentacije; slikovno i verbalno kodiranje; propozicijsko kodiranje; zadatak usporedbe rečenice i slike
( mental representations; pictorial and verbal encoding; propositional encoding; sentence and picture comparison task )
Postoji više teorijskih gledišta o načinu kodiranja mentalnih reprezentacija. Vidno-prostorna strategija koja uključuje mentalne slike koje su analogne stvranim objektima je suprostavljena propozicijskom gledištu koje se temelji na stvaranju apstraknijih reprezentacija u vidu propozicija. Također postoje i gledišta koja navode da se način kodiranja može mijenjati ovisno o zahtjevima zadatka. Cilj ovog istraživanja bio je ispitati utjecaj razine složenosti objekata slici te različitih verbalnih prezentacija na učinak u zadatku usporedbe rečenice i slike. Pretpostavilo se da će se vrijeme reakcije i broj točnih odgovora mijenjati u funkciji strukture zadatka. U istraživanju je sudjelovalo 25 ispitanika. Nacrt je bio eksperimentalni faktorski nacrt (2x2x2) sa tri nezavisne varijable (složenost slike, vrsta verbalne prezentacije i vrsta prijedloga). Zadatak ispitanika bio je verifikacija usklađenosti slike i rečenice. Efekti su mjereni na dvije zavisne varijable (vrijeme reakcije i broj točnih odgovora). Zadaci su zadavani na računalu pomoću odgovarajućeg softvera. Prvi podražaj je uvijek bila slika. Nakon toga se na ekranu prikazala verbalna prezentacija (rečenica ili niz riječi), do pritiska na odgovarajuću tipku čime se mjerilo vrijeme reakcije. Utvrđen je značajan efekt strukture zadatka na vrijeme reakcije ispitanika, što bi moglo biti u skladu sa pretpostavkom da se reprezentacijski format mijenja ovisno o zahtjevima zadatka. Ispitanicima se „lakšim“ zadatkom pokazao zadatak u kojem je bila prikazana jednostavnija slika, što se donekle uklapa u teoriju da su predodžbe reprezentirane analogno percepciji. Propozicijska prezentacija rečenice je otežala zadatak što znači ili da rezultati ne idu u prilog propozicijskom gledištu, ili da ta vrsta podražaja ne potiče propozicijsko procesiranje. No rezultati se donekle uklapaju u teoriju mentalnih modela koji se mogu verbalno izraziti, a mogu imati donekle apstraktnih analognu prirodu ili pak biti kodirani kao visokokonkretne i analogne mentalne slike.
Upisao u CROSBI: pavle@unizd.hr (pavle@unizd.hr), 23. Ruj. 2012. u 17:27 sati