Pregled bibliografske jedinice broj: 604089

Autori: Bijelić, Sanja; Pokrajac-Bulian, Alessandra
Naslov: Povezanost sociokulturalnih čimbenika i različitih aspekata tjelesnoga samopoimanja
( The relationship between sociocultural factors and different aspects of body image )
Izvornik: Psihološki aspekti suvremene obitelji, braka i partnerstva : knjiga sažetaka / Brajša Žganec, Andreja ; Lopižić, Josip ; Penezić, Zvjezdan (ur.). - Dubrovnik : Hrvatsko psihološko društvo , 2012. 114-114.
Skup: 20. godišnja konferencija hrvatskih psihologa
Mjesto i datum: Dubrovnik, Hrvatska, 07-10.11.2012.
Ključne riječi: sociokulturalni čimbenici; indeks tjelesne mase; globalno subjektivno nezadovoljstvo tijelom; kognitivna komponenta slike tijela; afektivna komponenta; ponašajna komponenta slike tijela
( socio-cultural factors; body mass index; general global dissatisfaction; afective; cognitive and behavioral component of body image )
Ovim se istraživanjem nastojala ispitati povezanost sociokulturalnih čimbenika (roditelja, vršnjaka i medija), indeksa tjelesne mase te dobi s pojedinim komponentama tjelesnoga samopoimanja: globalnim subjektivnim nezadovoljstvom, kognitivnim i afektivnim aspektima slike tijela te ponašanjima izbjegavanja situacija i objekata koji potiču zabrinutost izgledom tijela u adolescentica. Istraživanje je provedeno na učenicama sedmih i osmih razreda osnovne škole te učenicama od prvoga do četvrtoga razreda srednje škole sa zadarskoga područja (N=290). Mjerni instrumenti korišteni u ispitivanju su: Ljestvica percepcije tjelesnoga izgleda slikovnim podražajima (Stunkard i sur., 1983), Skala anksioznosti kao crte povezane uz tjelesni izgled (Reed i sur., 1991), Upitnik sociokulturalnih stavova o tjelesnome izgledu - Subskala internalizacije (Heinberg i sur., 1995), Trodimenzionalna skala socijalnoga utjecaja (Keery i sur., 2004) te Upitnik za procjenu izbjegavajućih ponašanja vezanih uz sliku tijela (Rosen i sur., 1991). Analizom je rezultata dobivena značajna pozitivna povezanost indeksa tjelesne mase, medijskih i vršnjačkih pritisaka na vitkost sa svim istraživanim aspektima slike tijela. Rezultati su hijerarhijskih analiza pokazali da indeks tjelesne mase ispitanica značajno bolje objašnjava globalno nezadovoljstvo izgledom i afektivnu komponentu slike tijela, dok sociokulturalni čimbenici, točnije medijski i vršnjački pritisci na vitkost, značajno bolje objašnjavaju kognitivnu i ponašajnu komponentu slike tijela. Dobiveni rezultati korisni su u prepoznavanju čimbenika koji su bitni u razvoju nezadovoljstva tjelesnim izgledom, kognitivne, afektivne te ponašajne komponente tjelesnoga samopoimanja u adolescentica.
Projekt / tema: 009-0092660-2656
Upisao u CROSBI: pokrajac@ffri.hr (pokrajac@ffri.hr), 20. Stu. 2012. u 12:44 sati