Naslov: Pregled istraživanja infrahumanizacije
( Research on the infrahumanization effect: A review )
Izvornik: Društvena istraživanja (1330-0288) 21 (2012), 4; 923-948
Vrsta rada: pregledni rad
Ključne riječi: infrahumanizacija; negiranje ljudskosti; međugrupni odnosi; atribucije doživljavanja emocija
( infrahumanization; denial of humanity; intergroup relations; emotion experience attributions )
Fenomen infrahumanizacije odnosi se na pojavu negiranja ljudskih karakteristika pripadnicima vanjske grupe, koja se očituje u manjoj sklonosti pripisivanju doživljaja sekundarnih emocija vanjskoj grupi u odnosu na vlastitu (Leyens i sur., 2000.). Takvo diferencijalno atribuiranje posljedica je pretpostavke o specifičnosti sekundarnih emocija za ljudska bića: dok primarne emocije smatramo karakterističnima i za ljude i za životinje, sekundarne emocije za nas su jedinstveni procesi svojstveni samo ljudima. Istraživanja su višestruko potvrdila postojanje fenomena infrahumanizacije na eksplicitnim i implicitnim mjerama, uz upotrebu podražajnoga materijala. Najboljim prediktorom pojave ovoga fenomena pokazao se stupanj identifikacije s vlastitom grupom, dok faktori grupnoga statusa i postojanja sukoba među grupama imaju manje značenje nego što se pretpostavljalo. Na reduciranje infrahumanizacije teško je utjecati, jer je posljedica automatskih misaonih procesa, a okolina sudjeluje u njegovu pojačavanju i održavanju. U radu je dan pregled dosadašnjih spoznaja o infrahumanizaciji te opis najčešćih metoda koje se rabe u provjeri toga fenomena. Navedeni su uvjeti koji dovode do infrahumanizacije, u pogledu karakteristika vlastite grupe i vanjske grupe. Opisane su i kritike i prigovori konceptualizaciji. Na kraju rada istaknute su neke društvene implikacije ovoga fenomena te su navedene smjernice za provedbu budućih istraživanja.
Projekt / tema: 130-1301422-1418
Rad je indeksiran u
bazama podataka: