Godina: 2012
Serija: Studije i monografije Instituta za povijest umjetnosti
Stranica: 378
ISBN: 978-935-6106-92-9
Ključne riječi: Ivan Kukuljević Sakcinski; povijest umjetnosti; Hrvatska u 19 stoljeću; ideologija i politika
( Ivan Kukuljević Sakcinski; Art History; Croatia in 19. Century; ideology and politics )
Zèrcalo naroda. Ivan Kukuljević Sakcinski: povijest umjetnosti i politika studija je o djelovanju i doprinosu Ivana Kukuljevića Sakcinskog na području povijesti umjetnosti, kao i o institucionalizaciji ove struke u širem okviru historiografskih znanosti u Hrvatskoj u 19. stoljeću. Uspostava kulturnoumjetničke baštine kao bitnog uporišta nacionalnog identiteta bila je glavna društvena svrha zalaganja na tom polju, pa se Ivan Kukuljević može smatrati jednim od prvih i najznačajnijih poticatelja kolektivne svijesti o povijesnom kulturnom nasljeđu odnosno tvorcem inicijalnog korpusa nacionalne baštine. U knjizi se obrađuje povijesni kontekst njegova djelovanja, prvensetveno u užem političkom okviru hrvatskih zemalja u sastavu Habsburške monarhije, s posebnim naglaskom na hrvatskom političkom pokretu 1848./49. odnosno desetljeću neopasolutizma koje je uslijedilo, kao razdoblju ključnom za razumijevanje ideje nacionalno pripadne kulture i umjetnosti. Nadalje, u knjizi se sustavno valorizira cjelokupan Kukuljevićev angažman na području povijesti umjetnosti – od njegova djelovanja u okviru Društva za povjesnicu jugoslavensku kroz koje se istraživanje i briga za baštinu prvi puta definira i prakticira kao jedan od nacionalnih prioriteta, do njegovih konkretnih autorskih ostvarenja - publiciranih djela i rukopisa, između kojih Slovnik umjetnika jugoslavenskih svakako predstavlja ne samo temeljno djelo struke povijesti umjetnosti, nego i prvo definiranje pojma nacionalne umjetničke baštine u njezinu sadržaju i opsegu. U knjizi se razrađuju epistemološki ciljevi i metodologija povijesti umjetnosti usmjerene na uspostavu slavenskog kulturnog identiteta, analiziraju argumentacijske tehnike i znanstveno-istraživački postupci. Uz opsežne bibliografske reference, popis korištene građe i sekundarne literature te kazalo imena, knjiga predstavlja relevantan priručnik za sve istraživače povijesti društvenih ideja i znanstvenih instuticija na području hrvatskih zemalja u 19. stoljeću.
Projekt / tema: 020-0202685-2701
Kategorija: Znanstvena
Upisao u CROSBI: pprelog@ipu.hr (pprelog@ipu.hr), 15. Sij. 2013. u 11:51 sati