Mjerenje kreativnosti kao skupa definiranih oblika ponašanja (CROSBI ID 595204)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Rački, Željko
hrvatski
Mjerenje kreativnosti kao skupa definiranih oblika ponašanja
Cilj je ovoga priopćenja prikazati pristup mjerenju kreativnosti temeljen na konsenzusnoj procjeni i suvremenim postavkama u mjerenju osobina i sposobnosti. Kreativnost operacionalizirana kao za nju indikativni oblici ponašanja, neposredno je dostupna istraživanju. Svako je pojedinačno kreativno ponašanje moguće razlikovati po stupnju tipičnosti za kreativnost, složenosti, potrebnom znanju, intelektualnom i emocionalnom angažmanu, rodnoj i dobnoj primjerenosti te učestalosti. Dodatno, svako od kreativnih ponašanja je cijenjeno (prestižno) ili bezvrijedno u kontekstu u kojemu se javlja, socijalno poželjno ili nepoželjno (npr. slikanje ili grafiti?), jeftino ili skupo (zahtijeva ili ne zahtijeva financijska ili druga sredstva) itd. Shvatimo li kreativnost u bilo kojoj osobi kao specifičnu idiosinkratsku konstelaciju pojedinačnih oblika ponašanja, ukupnu vrijednost ili veličinu kreativnosti te osobe moguće je, poznavajući što čini tj. kako se ponaša, izraziti neovisno o prosjeku skupine kojoj pripada a na temelju karakteristika ponašanja koja pokazuje i koje su unaprijed poznate. Konstelacija je kreativnih ponašanja za osobu predvidiva i djelomično sadržajno specifična. Takav radikalan pristup razumijevanju i mjerenju kreativnosti kao pojedinačnih za kreativnost indikativnih oblika ponašanja prati suvremena poimanja o mjerenju osobina i sposobnosti. Naglaskom na kreativnost kao ponašanje (proces) uklanjaju se iz jednadžbe mjerenja kreativnosti nepoznanice kvalitativnih karakteristika proizvoda (produkta procesa) i psiholozima vraća u fokus kreativnost kao opažljivo i dobrim dijelom mjerljivo i predvidivo ponašanje. Prethodnim istraživanjima, intervjuima, opažanjem ponašanja djece, pregledom literature i prikupljanjem komentara školskih stručnih suradnika prikupljen je skup od 313 različitih oblika kreativnih ponašanja djece i adolescenata u slobodno vrijeme izvan škole. Psiholozi koji rade s djecom te dobi procijenili su sva ponašanja na ljestvici od sedam stupnjeva uspoređujući jedno ponašanje s drugim na indikativnosti (tipičnosti) ponašanja za kreativnost (N = 9 ; α = .96 ; RMSEAjednofaktorsko rješenje = .073, RMSEA 90% = 0.053-0.094). Studenti su psihologije svako ponašanje procijenili na preostalim karakteristikama. Rezultati govore u prilog mogućnosti razlikovanja kreativnih ponašanja na nizu karakteristika, što otvara priliku za drugačiji pristup njenom mjerenju u osobi. Istraživanje i mjerenje kreativnosti kao ponašanja u djece i adolescenata ima izuzetnu vrijednost u svim situacijama odgoja i obrazovanja.
kreativnost u djece i adolescenata; mjerenje
nije evidentirano
engleski
Measuring creativity as a set of predefined behaviours
nije evidentirano
creativity in children and adolescents; measurement
nije evidentirano
Podaci o prilogu
134-134.
2012.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
DANI psihologije (18 ; 2012 ; Zadar) Sažetci priopćenja = Paper summaries / XVIII. dani psihologije u Zadru
Penezić, Zvjezdan, Ćubela Adorić, Vera, Ombla, Jelena, Slišković, Ana, Sorić, Ana, Valerjev, Pavle, Vulić-Prtorić, Anita
Zadar: Zadar: Sveučilište, Odjel za psihologiju
978-953-7237-34-9
Podaci o skupu
XVIII. DANI PSIHOLOGIJE U ZADRU 18TH PSYCHOLOGY DAYS IN ZADAR MEĐUNARODNI ZNANSTVENO-STRUČNI SKUP
predavanje
24.05.2012-26.05.2012
Zadar, Hrvatska