crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 632735

Časopis

Autori: Krelja Kurelović, Elena; Rako, Sabina; Tomljanović, Jasminka
Naslov: Prihvaćanje otvorenog pristupa u znanosti i obrazovanju
( Accepting Opennes in Science and Education )
Izvornik: Zbornik Veleučilišta u Rijeci (1848-1299) 1 (2013), 1; 1-16
Vrsta rada: članak
Ključne riječi: otvoreni pristup ; znanstvene publikacije ; otvoreno publiciranje ; otvoreni obrazovni sadržaji
( open access ; scientific publicatins ; open publishing ; OER )
Sažetak:
Utemeljenost rada leži u inicijativi otvorenog pristupa znanstvenih informacija (budimpeštanska i berlinska deklaracija, Pantonov princip) kao i u pariškoj deklaraciji o otvorenom pristupu obrazovnim resursima (OER). Fokus rada je na uporabi otvorenog pristupa znanstvenim i obrazovnim sadržajima od strane akademske zajednice, s naglaskom na njihovu aktivnu participaciju tj. publiciranje. Kod publiciranja u otvorenom pristupu treba razlikovati „zlatni“ put (elektroničke časopise) i „zeleni“ put (načelo samoarhiviranja, npr. repozitoriji). Kad je riječ o otvoreno dostupnim obrazovnim resursima, osnovna nit vodilja je realizirati pravo svakog pojedinca na informaciju i obrazovanje, što je ključno za društvo znanja. Pri tome treba razlikovati otvorene obrazovne resurse od otvorenih e-tečajeva i otvorenog obrazovanja. Za OER karakteristično je da se nalaze u digitalnom obliku te se mogu slobodno preuzimati, koristiti, kopirati, mijenjati, dalje distribuirati i dijeliti, koriste se u svrhu poučavanja, učenja i istraživanja, a najčešće se ustupaju uz Creative Commons licencu. U radu se analiziraju rezultati pilot- istraživanja čiji je cilj utvrditi zastupljenost uporabe i objavljivanja otvoreno dostupnih znanstvenih i obrazovnih resursa u odnosu na one s ograničenim pristupom, na nekoliko hrvatskih visokoškolskih ustanova. Utvrđeno je da su ispitanici sa veleučilišta ostvarili veću razinu dostupnosti obrazovnih resursa od onih sa sveučilišta. Zatim, rezultati ukazuju da ispitanici za potrebe vlastitog usavršavanja više koriste informacijske resurse s otvorenim nego ograničenim pristupom, ali se radovi više publiciraju u klasičnim nego u otvorenim publikacijama. Za šire prihvaćanje otvorenog pristupa u akademskoj zajednici potrebno je strateško planiranje na institucionalnoj i nacionalnoj razini.
Izvorni jezik: hrv
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Informacijske i komunikacijske znanosti
URL Internet adrese: http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=152087
URL cjelovitog teksta:
Google Scholar: Prihvaćanje otvorenog pristupa u znanosti i obrazovanju
Upisao u CROSBI: Elena Krelja-Kurelovic (Elena.Krelja-Kurelovic@veleri.hr), 12. Lip. 2013. u 12:37 sati



Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4