Naslov: Opuštajuća glazba kao intervencija za poboljšanje kvalitete spavanja: prikaz slučaja
( Relaxing music as an intervention for improving sleep quality: case study )
Izvornik: 21. Dani Ramira i Zorana Bujasa. Sažeci priopćenja / Kuterovac Jagodić, Gordana ; Erceg Jugović, Inja ; Huić, Aleksandra (ur.). - Zagreb :
Skup: 21. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 11-13.04.2013.
Ključne riječi: dnevnik spavanja; latencija uspavljivanja; trajanje spavanja; samo-odabrana glazba
( sleep diary; sleep latency; sleep duration; self-selected music )
Istraživanja sugeriraju kako slušanje klasične i samo-odabrane opuštajuće glazbe nakon izloženosti stresoru rezultira značajnim smanjenjem anksioznosti i aktivacije simpatičkog živčanog sustava te stoga poboljšava preduvjete za spavanje. Samo-odabrana, radije nego zadana glazba može biti efikasnija u postizanju opuštenosti jer predstavlja kontrolu nad nekim aspektima okoline za spavanje. U ovom radu ispitali smo učinak svakodnevnog slušanja samo-odabranog glazbenog djela na različite pokazatelje kvalitete spavanja jedne osobe. Prije intervencije osoba je tijekom sedam dana s uobičajenim rasporedom spavanja i budnosti vodila Dnevnik spavanja i budnosti (Košćec, Radošević-Vidaček i Bakotić, 2006.) kako bi se utvrdile njezine osnovne karakteristike spavanja. Analize karakteristika spavanja, koje su provedene u slijedećem tjednu, pokazale su relativno neujednačeno trajanje spavanja u sedmodnevnom periodu, nevezano uz uobičajenu nadoknadu duga u spavanju vikendom, učestala noćna buđenja i produljenu latenciju uspavljivanja u nekoliko noći te otežano buđenje i izostanak osjećaja odmorenosti nakon buđenja. Tijekom trećeg tjedna primijenjena je intervencija slušanja samo-odabranog klasičnog glazbenog djela (Kanon u D-duru Johanna Pachelbela) u trajanju od 6:12 minuta, svake večeri nakon lijeganja u krevet, neposredno prije spavanja. Učinak intervencije na spavanje pratio se ponovnim vođenjem Dnevnika spavanja i budnosti kroz sedam uzastopnih dana. U tjednu primjene intervencije trajanje spavanja se ujednačilo, skratila se latencija uspavljivanja te se smanjila učestalost i trajanje noćnih buđenja. Također, došlo je do blagog povećanja subjektivno procijenjene kvaliteta spavanja, lakšeg buđenja i većeg osjećaja odmorenosti nakon buđenja. Ovi preliminarni rezultati upućuju na to da slušanje glazbe koju osoba procjenjuje opuštajućom i pozitivnom može imati pozitivne učinke na neke pokazatelje kvalitete spavanja.
Vrsta sudjelovanja: Poster
Kategorija: Stručni
Upisao u CROSBI: Adrijana Košćec Đuknić (akoscec@hrstud.hr), 3. Srp. 2013. u 14:58 sati