Nalazite se na CroRIS probnoj okolini. Ovdje evidentirani podaci neće biti pohranjeni u Informacijskom sustavu znanosti RH. Ako je ovo greška, CroRIS produkcijskoj okolini moguće je pristupi putem poveznice www.croris.hr
izvor podataka: crosbi

Povezanost atribucija uspjeha i neuspjeha sa simptomima depresivnosti (CROSBI ID 600406)

Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa

Kurtović, Ana Povezanost atribucija uspjeha i neuspjeha sa simptomima depresivnosti // 15. dani psihologije u Zadru - Sažeci radova / Ćubela Adorić, Vera ; Penezić, Zvjedan ; Proroković, Ana et al. (ur.). Zadar, 2006. str. 96-96

Podaci o odgovornosti

Kurtović, Ana

hrvatski

Povezanost atribucija uspjeha i neuspjeha sa simptomima depresivnosti

Kognitivni modeli, pri objašnjavanju depresije, pretpostavljaju ključnu ulogu negativnog mišljenja u nastanku depresivnih poremećaja, pri čemu se poseban značaj daje ulozi perceptivnih i atribucijskih stilova, te sustavu vjerovanja. Istraživanja su pokazala da iskrivljene interpretacije trenutnih okolnosti, te stavovi i sheme koje leže u njihovoj osnovi, značajno doprinose razvoju depresivnih simptoma. Kognitivne teorije depresije mogu se dobro koncipirati u terminima diateza – stres okvira. Naime, pretpostavlja se da negativna kognitivna diateza, u kombinaciji sa stresorom, predviđa pojavu i pojačavanje depresivnih simptoma. Teorija beznadnosti je noviji kognitivni model koji objašnjava nastanak depresije, na način da opisuje kognitivne stilove (zaključci o uzrocima, o sebi i o budućnosti) koji igraju ulogu u etiologiji depresivnosti. Teorija ide korak dalje, te također pretpostavlja da su atribucijski uzorci i njihova interakcija sa stresom bolje povezani sa specifičnim sklopom simptoma – depresija beznadnosti, nego sa generalnim simptomima depresije. Polazeći od navedenih teorijskih postavki, ovim radom nastojalo se ispitati povezanost atribucijskih dimenzija za uspjeh i neuspjeh s različitim simptomima depresivnosti u adolescentskoj dobi. Sudionici su bili 419 učenika sedmih i osmih razreda osnovne škole, te prvih, drugih i trećih razreda srednje škole. Pretpostavka je da će internalne, stabilne i globalne atribucije neuspjeha biti pozitivno povezane s depresivnim simptomima, dok će internalne, stabilne i globalne atribucije uspjeha biti negativno povezane s istim simptomima. Također, očekuje se da će atribucije uspjeha i neuspjeha bolje predviđati simptome depresije beznadnosti nego generalne simptome depresivnosti. Rezultati su pokazali da su stabilne i globalne atribucije uspjeha i neuspjeha povezane sa simptomima depresivnosti i depresije beznadnosti na očekivani način, osim globalnih atribucija uspjeha koje su pozitivno povezane sa depresivnim simptomima. Objašnjavanje uspjeha i neuspjeha internalnim ili eksternalnim uzrocima nema značajnih relacija sa simptomima depresivnosti. Također se pokazalo da atribucijske dimenzije neuspjeha nemaju značajne efekte na generalne simptome depresivnosti, ali da predviđaju simptome depresije beznadnosti. Na generalnom nivou, rezultati potvrđuju da je dimenzionalno procjenjivanje uzroka događaja povezano s različitim simptomima depresivnosti, te da atribucije neuspjeha predviđaju simptome depresije beznadnosti.

Teorija beznadnosti; atribucije; depresivnost

nije evidentirano

engleski

Relationship of success and failure attributions with symptoms of depression

nije evidentirano

Hopelessness theory; attributions; depression

nije evidentirano

Podaci o prilogu

96-96.

2006.

objavljeno

Podaci o matičnoj publikaciji

15. dani psihologije u Zadru - Sažeci radova

Ćubela Adorić, Vera ; Penezić, Zvjedan ; Proroković, Ana ; Vulić-Prtorić, Anita

Zadar:

953-7237-11-7

Podaci o skupu

15. Dani psihologije u Zadru

predavanje

25.05.2006-27.05.2006

Zadar, Hrvatska

Povezanost rada

Psihologija