Autori: Tomašić Humer, Jasmina
Naslov: Provjera razvojnog modela subjektivne grupne dinamike na ad hoc formiranim grupama
Izvornik: 21. dani Ramira i Zorana Bujasa - sažeci priopćenjaZagreb : Filozofski fakultet Zagreb , 2013. (ISBN: 978-953-175-463-7).
Skup: 21. dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 11.-13. travnja 2013
Ključne riječi: međugrupna pristranost; diferencijalna evaluacija; diferencijalno uključivanje
Razvojni model subjektivne grupne dinamike (Abrams, Rutland i Cameron, 2003) opisuje i tumači međugrupne odnose kod djece, uzimajući u obzir, osim evaluacija čitavih socijalnih grupa, i prosudbe o njihovim pojedinim članovima, koji ne moraju nužno biti tipični. Model pretpostavlja dinamički odnos tri ključne mjere međugrupnih odnosa: međugrupna pristranost, diferencijalna evaluacija i diferencijalno uključivanje. Prema modelu, preferencija vlastite grupe u djece nije opća, nego će ona preferirati samo one pripadnike koji poštuju grupne norme. Pripadnici vlastite grupe koji ne poštuju norme bit će negativnije procijenjeni i od devijantnih pripadnika vanjske grupe. Cilj rada bio je ispitati osnovne pretpostavke razvojnog modela subjektivne grupe dinamike na ad hoc formiranim grupama. Sudionici su bili učenici 6. i 8. razreda osnovne te 2. razreda srednje škole (N=453). Oni su po slučaju raspodijeljeni u jednu od četiri eksperimentalne situacije u kojima se manipuliralo statusom grupe (manjina/većina) i doživljajem prijetnje vanjske grupe (manja/veća). Mjere diferencijalne evaluacije i diferencijalnog uključivanja izražene su preko evaluacija pripadnika grupa koji različito poštuju grupne norme. Međugrupna pristranost izražena je kao razlika evaluacija vlastite i vanjske grupe. Sukladno modelu, sve su tri dobne grupe preferirale članove vlastite u odnosu na članove vanjske grupe. Nadalje, sudionici su preferirali normativne, a derogirali devijantne pripadnike vlastite grupe, čime je potvrđena diferencijalna evaluacija pripadnika vlastite grupe ovisno o poštivanju normi. Također, diferencijalno uključivanje, tj. percepcija da će i ostali pripadnici vlastite grupe različito evaluirati pripadnike grupe koji različito poštuju norme, utvrđena je kod sve tri grupe sudionika, te je dobiveno da je diferencijalno uključivanje medijator odnosa međugrupne pristranosti i diferencijalne evaluacije. Time rezultati potvrđuju testirane postavke modela na ad hoc formiranim grupama.
Izvorni jezik: ENG
Kategorija: Stručni
Upisao u CROSBI: Jasmina Tomašić (jtomasic@ffos.hr), 7. Lis. 2013. u 15:15 sati