Podijeljena pažnja je kognitivni proces koji se pored selektivne pažnje u literaturi najčešće navodi kao drugi ključni vid pažnje - kontrolnog mehanizma ljudske obrade podataka. Uglavnom se govori o dva područja definicije tog kognitivnog procesa: perceptivno i postperceptivno područje. Osnovno pitanje u istraživanju perceptivnog područja podijeljene pažnje jest: Je li perceptivni sustav ograničen u svojoj sposobnosti obrade višestrukih ulaznih podataka i ako jest, kakav je oblik tog ograničenja, odnosno, koje su njegove zakonitosti? Za razliku od toga, u postperceptivnom području podijeljene pažnje ispituju se kapacitetna ograničenja pažnje u kognitivnim procesima pamćenja i mišljenja, te motoričke kontrole. Najčešće mjere podijeljene pažnje u postperceptivnom području su različite mjere interferencije u istovremenom, ili vremenski bliskom izvođenju kognitivnih zadataka, pri čemu je jedna od najčešćih istraživačkih paradigmi – paradigma dualnih zadataka. Podijeljena pažnja je aktualan konstrukt i u novijim teorijskim modelima kognitivnog razvoja koji jasno ističu važnost dobnih promjena kontrolnih mehanizama ljudske obrade podataka, kao preduvjeta za kvalitativne promjene u intelektualnom funkcioniranju tijekom odrastanja. U provedenom istraživanju korišten je jedan novi vizualno-motorički test podijeljene pažnje, koji je sastavni dio računalno zasnovane baterije kognitivnih testova MiD-cogtester1. Istraživanje je provedeno individualno na uzorku od 464 ispitanika s dominantnom desnom rukom, oba spola i podijeljenih u šest školskih uzrasta: drugi, treći, peti i sedmi razred osnovne škole, te prvi i treći razred gimnazije. Ispitanici su bili učenici jedne osnovne škole i jedne gimnazije Grada Zagreba. Nekoliko izlaznih kvantitativnih podataka primijenjenog instrumenta je korišteno kao mjere podijeljene pažnje i najveći dio njih pokazuje jasan utjecaj dobi na povećanje podijeljene pažnje u promatranom razdoblju djetinjstva i adolescencije. Zasebno su razmatrane dobne promjene procjena motoričkih i kognitivnih komponenti odgovora u testu. |