Autori: Velić, Renata; Kamenov, Željka; Simić, Ognjen
Naslov: Što se krije pod pojmom "samomotrenje"? Prilog analiza Snyderovog konstrukta
( "What is hidden under the name "self-monitoring"? A contribution to the analysis of Snyder's construct )
Izvornik: Suvremena psihologija (1331-9264) 10 (2000), 1-2; 15-26
Ključne riječi: Samomotrenje; samporezentacija; socijalna percepcija
( self-monitoring; self-presentation; social perception )
Cilj ovog ispitivanja bila je provjera postoji li samomotrenje kao realna varijabla individualnog razlikovanja, odnosno zahvaća li Skala samomotrenja takvu jedinstvenu latentnu osobinu samomotrenja. Da bismo ispitali je li moguće na osnovi predodžbe o samomotrenju, formirane putem prototipskog opisa osobe s visokom, odnosno niskom razinom samomotrenja, efikasno procijeniti razinu osobine samomotrenja kod osoba koje poznajemo, proveli smo ispitivanje 102 studenta 3. i 4. godine studija psihologije u Zagrebu. U prvom su dijelu prikupljene procjene ispitanika o tome koliko njihove kolege odgovaraju opisu osobe visoke ili niske razine samomotrenja, a dva mjeseca kasnije primijenjena je Skala samomotrenja od 25 čestica. Dobivena je statistički značajna, ali umjerena pozitivna povezanost između procjena razine samomotrenja kod osoba koje poznajemo i njihova rezultata na skali. Na osnovi utvrđene dvofaktorske strukture Skale samomotrenja ispitali smo odnos postignutih bodova na pojedinom faktoru i prepoznavanja samomotrenja kod osoba koje poznajemo. Utvrđeno je postojanje značajne povezanosti između uratka na subskali Javni nastup i svih relevantnih varijabli (procjenjene razine samomotrenja od strane kolega, rezultata na skali, te većeg neslaganja između procjena i stvarnog rezultata), dok se subskala Usmjerenost na druge pokazala nepovezanom sa svim navedenim varijablama. Nalazi ukazuju da je neprihvatljivo i dalje koristiti samo ukupni uradak na Skali samomotrenja jer se tako ignoriraju konceptualno logičke i empirijski korisne razlike među pojedincima.
Časopis izlazi u samo elektroničkom izdanju: NE
Google Scholar:
Upisao u CROSBI: Aleksandra Huić (ahuic@ffzg.hr), 25. Lis. 2013. u 16:19 sati