Kineziološka kultura u odgoju za odgovornost (CROSBI ID 601428)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Prskalo, Ivan
hrvatski
Kineziološka kultura u odgoju za odgovornost
Kineziološke kultura utemeljena na kineziologijskoj znanosti dio je opće kulture, situira se u okvir kulture življenja suvremenog čovjeka i u tom prostoru se aktualizira. Ona nadilazi okvire športa iako im je temelj i pretpostavka. Pri tome naglašavajući biološke, zdravstvene, ekonomske, kulturne i pedagoške vrijednosti (Findak, 1999). Znanstveno utemeljenim vježbanjem može se utjecati ne samo na ciljana područja antropoloških obilježja te usvojenost motoričkih znanja i razinu motoričkih postignuća kao svojevrsnu spregu motoričkih znanja i motoričkih sposobnostiveć i na kognitivne funkcije, na konativne dimenzije odgovorne za modalitete ponašanja i efikasnu socijalizaciju najmlađih i mladih (Findak i sur. 2003). Tjelesna aktivnost ima preventivnu ulogu u nastanku niza poremećaja (Bouchard i Després, 1995) između ostalog u prevenciji i redukciji pretilosti (Flynn i sur., 2006). Ta uloga se danas u suvremenim uvjetima života multiplicira jer oni predstavljaju novi izazov za civilizaciju koja svakodnevno prijeti samodestrukcijom u svakom pogledu kako biološkom, etičkom, gospodarskom, demografskom. Odgovornost za opstanak u civilizacijskom okviru leži kako na pojedincu tako i na svim strukturama društva, pa se u skladu tome nameće pitanje odgoja za odgovornost a onda i pitanje udjela kineziološke edukacije, najmasovnijeg primijenjenog kineziološkog područja, za odgovornost. Pored toga što „sat tjelesne i zdravstvene kulture u užem smislu predstavlja temelj cjelokupne tjelesne i zdravstvene kulture, sporta i sportske rekreacije u svakoj pa i našoj zemlji“ (Findak, Prskalo i Babin, 2011), danasjeu školi u izvannastavnim aktivnostima značajno manji broj djece nego u izvanškolskim aktivnostima. To samo po sebi ne bi bio problem ako nije pokazatelj nespremnosti škole da udovolji potrebama djece u potpunosti (Prskalo, 2007).Preporučeno vježbanje od najmanje jednog sata dnevno kojeg prema istraživanju ne ostvaruje 39% dječaka i 58% djevojčica u dobi od 7. do 18. godina (Horgana (2005), izgleda nije dovoljno. Razvoj ekološke svijesti predstavlja prvorazrednu aktivnost usmjerenu odgoju za odgovornost i nije privilegija niti obveza samo jednog predmeta.S kineziološkog stajališta kineziološka aktivnost bilo da je usmjerena edukaciji, rekreaciji, športu ili kineziterapiji podrazumijeva neposredan kontakt čovjeka bilo kao pojedinca ili grupe s okolinom. U toj interakciji čovjek od najranije mladosti ima kritički odnos prema okolini procjenjujući je neposredno i stvarajući pozitivan odnos kako prema vježbanju tako prema prostoru u kojem zadovoljava svoje biopsihosocijalne potrebe. Od pozitivnog odnosa do djelovanja je mali korak, te uz minimum etičnosti čovjek postaje zauzet za svoj ali i tuđi okoliš. Na taj način kroz kineziološku aktivnost sudjelujući u odgoju za odgovornost za jedinu moguću budućnost djelujemo preventivno (Findak i Prskalo, 2004). Okupacija svih snaga društva u užem i civilizacije u širem smislu je učinkovit odgovor na ta pitanja a on treba biti prije svega usmjeren u prostor djetinjstva – prostor najvećih šansi i najvećih opasnosti. To je put da suprotstavljanja anticivilizacijii sve agresivnijoj subkulturi.
Odgoj; odgovornost; kineziološka kultura
nije evidentirano
engleski
Kinesiological culture in education for responsibility
nije evidentirano
Education; responsibility; kinesiological culture
nije evidentirano
Podaci o prilogu
4-4.
2013.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
Podaci o skupu
Odgoj za odgovornost
pozvano predavanje
25.10.2013-26.10.2013
Križevci, Hrvatska