Prikaz metoda za procjenu kroskulturalne ekvivalentnosti na primjeru Upitnika emocionalne kompetentnosti (CROSBI ID 198873)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad
Podaci o odgovornosti
Takšić, Vladimir ; Bradić, Sanja ; Žauhar, Valnea
hrvatski
Prikaz metoda za procjenu kroskulturalne ekvivalentnosti na primjeru Upitnika emocionalne kompetentnosti
U radu su prikazane neke od najčešće korištenih statističkih tehnika provjere kroskulturalnih razlika i sličnosti, odnosno ekvivalentnosti mjernih instrumenata. Uzorak je činilo 4327 studenta (3045 ženskog i 1282 muškog spola) iz 11 zemalja s četiri kontinenta: Hrvatske, Finske, Švedske, Slovenije, Španjolske, Srbije, Japana, Kine, Indije, Argentine i Sjedinjenih Američkih Država. Kao mjera emocionalne inteligencije kroz samoprocjenu korišten je Upitnik emocionalne kompetentnosti (UEK-45) konstruiran po modelu Mayera i Saloveya, a sadrži tri subskale koje procjenjuju sposobnosti uočavanja i razumijevanja emocija, izražavanja i imenovanja emocija te upravljanje emocijama. Tako je eksploratornom faktorskom analizom potvrđena trodimenzionalnost Upitnika, pri čemu je opstojnost dvaju faktora (uočavanje i razumijevanje, kao i izražavanje i imenovanje emocija) neupitna kroz različite provjere, dok je dimenzija upravljanja i regulacije emocija pokazala značajne varijacije u nekima od kultura. Najsnažniji efekt kulturalnog konteksta (eta-koeficijent) se pojavio kao posljedica specifičnosti odgovora u uzorku japanskih studenata, jer se oni značajno razlikuju u prosječnim vrijednostima od „ostatka Svijeta“, kao i po faktorskoj strukturi koja je provjerena koeficijentima kongruencije i različitim indeksima slaganja (AGFI, CFI, NNFI) i pogreške (RMSSR) u konfirmatornoj faktorskoj analizi. U rezultatima studenata deset ostalih zemalja pokazala se puno veća sličnost, negoli razlika u različitim statističkim pokazateljima.
kroskulturalna psihologija; Upitnik emocionalne kompetentnosti (UEK); eta-koeficijent; konfirmatiorna faktorska analiza
nije evidentirano
engleski
Overview of Some Cross-Cultural Equivalence Procedures Performed on The Emotional Skills and Competences Questionnaire
nije evidentirano
cross-cultural psychology; The Emotional Skills and Competences Questionnaire (ESCQ); eta-coefficient; confirmatory factor analysis
nije evidentirano