crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 662157

Zbornik radova

Autori: Klarić Bonacci, Nataša; Tomić, Diana
Naslov: VAŽNOST BROJALICA U REHABILITACIJI SLUŠANJA, GOVORA I JEZIKA
( THE IMPORTANCE OF NURSERY-RHYMES IN THE REHABILITATION OF SPEECH, HEARING AND LANGUAGE )
Izvornik: Istraživanja govora, Osmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem. Knjiga sažetaka. / Varošanec-Škarić, Gordana ; Vlašić-Duić, Jelena (ur.). - Zagreb : Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Hrvatsko filološko društvo, Zagreb , 2013. 64-66.
Skup: Istraživanja govora - Osmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 5. do 7. 12.2013.
Ključne riječi: verbotonalna teorija; brojalica; fonološka osjetljivost
( verbotonal theory; nursery-rhyme; phonological sensitivity )
Sažetak:
Pedesetih godina prošloga stoljeća profesor Petar Guberina razvio je verbotonalni sistem i unutar njega metodu koja podupire razvoj govora sa svim njegovim fonetskim karakteristikama, promatran sa sociološkog i biološkog stajališta. Globalno razumijevanje govorne komunikacije rezultat je strukturalne organizacije svih sastavnica govora. U promišljanju kako govor učiniti optimalnim kod osoba kod kojih je narušena usklađenost sastavnica kojih je govor rezultat, a to su u prvom redu osobe sa slušnim oštećenjem te osobe s jezično- govornim poteškoćama, Guberina je tragao za postupcima i sredstvima koja bi bila osnovom rehabilitacije govora. Iz tih su se nastojanja unutar verbotonalne metode razvili postupci fonetskih ritmova, a čine ih stimulacije glazbom i stimulacije pokretom. Stimulacije glazbom kao postupak u rehabilitaciji slušanja i govora povezuje glazbene elemente i vrednote govornoga jezika. Među njima se ističe ritam. Ritam je prvi zvučni doživljaj svakog djeteta. Budući da je svaki pojedini glas unutar fonetskog sustava određenog jezika spoj kvalitete trajanja, napetosti i intenziteta, a to se sve odražava u glazbenom ritmu, koristit će se za distinkciju između glasova fonetskog sustava određenog jezika. U skladu s verbotonalnom mišlju, dugogodišnje iskustvo rehabilitatora pokazuje da su brojalice, zbog ritma koji njima dominira, strukture koja se lako percipira i pamti te karaktera koji uključuje pravila, optimalno sredstvo u rehabilitaciji. Novija istraživanja pokazuju važnost brojalica za razvoj fonološke osjetljivosti kao preduvjeta za razvoj vještine čitanja pokazujući tako univerzalne mogućnosti primjene Verbotonalnog sistema i u prevenciji te rehabilitaciji takve vrste oštećenja. Početak razvoja metajezičnih sposobnosti označava razvoj svijesti o rimi koja se kod urednog govorno-jezičnog razvoja javlja već tijekom druge godine života a koja se dodatno ojačava kroz oblike verbalne igre – prvenstveno brojalice. S obzirom na karakter brojalice, njezine osnovne elemente: strogo određen ritam, što uključuje izrazitu izmjenu naglašenih i nenaglašenih doba i rimu, brojalica pozitivno djeluje na razvoj percepcije pojedinih glasova, na razvoj pamćenja i na razvoj fonološke osjetljivosti, što je čini optimalnim sredstvom za razvoj ne samo govora veći jezika te utječe na razvoj metajezičnih sposobnosti odnosno fonološke osjetljivosti u djece, koja je preduvjet za razvijanje kasnijih vještina čitanja i pisanja. Unutar verbotonalnog sistema razlikuju se iracionalne, poluracionalne i govorne brojalice. Posebnost brojalica nastalih kao sredstva rehabilitacije unutar VT metode jest u tome što je pažljivo izabran fonetski materijal u iracionalnom, ali i govornom dijelu brojalice a to omogućava korekciju izgovora pojedinih glasova, dakle govora, te istodobno jača fonološku osjetljivost. Korpus brojalica smišljenih tijekom dugogodišnjeg radu Poliklinike SUVAG potvrđuje univerzalnost verbotonalne metode, a suvremena znanstvena istraživanja daju smjernice za njihovu primjenu u praksi za rehabilitaciju slušanja i govora ali i jezika.
Vrsta sudjelovanja: Predavanje
Vrsta prezentacije u zborniku: Sažetak
Vrsta recenzije: Domaća recenzija
Projekt / tema: 130-0000000-3096
Izvorni jezik: eng
Kategorija: Ostalo
Znanstvena područja:
Filologija
URL Internet adrese: http://ig.ffzg.hr/raspored.html
Upisao u CROSBI: Diana Tomić (dtomic@ffzg.hr), 9. Pro. 2013. u 08:40 sati



Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4