( The relationship between formal structure and technical complexity of a piece of music with different aspects of practicing during the process of memorizing music scores )
Izvornik: REPSI - 2. Riječki dani eksperimentalne psihologije: Sažeci priopćenjaRijeka : Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet u Rijeci , 2012. 57-58 (ISBN: 978-953-6104-88-8).
Skup: 2. Riječki dani eksperimentalne psihologije
Mjesto i datum: Rijeka, Hrvatska, 20.-21.09.2012.
Ključne riječi: memoriranje notnog teksta; formalna struktura; izvedbena zahtjevnost
( memorizing music scores; formal structure; technical complexity )
Usvajanje i memoriranje glazbenog djela zahtjevan je motorički i kognitivni zadatak. Kodiranje notnog teksta u dugoročno pamćenje proces je koji se objašnjava trima principima ekspertnog pamćenja, a to su smisleno kodiranje novog materijala, korištenje dobro usvojene strukture za doziv te efikasan i brz doziv iz dugoročnog pamćenja. U ovom istraživanju pijanistica koja ulazi u kategoriju eksperata, studentica treće godine Muzičke akademije Zagreb, područni odsjek Rijeka, snimila je svoje vježbanje Fuge u e-molu Johanna Sebastiana Bacha (Dobro temperirani klavir, 1. svezak, BWV 855). Prikupljeni podaci su transkribirani i analizirani s ciljem ispitivanja povezanosti količine vježbanja svakog takta (odnosno broja započinjanja, prohoda, ponavljanja i završavanja pojedinim taktom) u tri faze usvajanja notnog teksta s različitim definiranim parametrima glazbenog djela kao što su formalna struktura, segmentacija djela na kraće cjeline koje olakšavaju memoriranje, te dvije dimenzije izvedbene zahtjevnosti: težina i poznatost obrazaca. Rezultati istraživanja pokazali su kako je započinjanje tijekom cijelog procesa usvajanja notnog teksta pozitivno povezano s formalnom strukturom glazbenog djela i sa segmentacijom djela na kraće cjeline koje olakšavaju memoriranje, pri čemu se povezanost povećava s napredovanjem vježbanja. Nadalje, rezultati su pokazali pozitivnu povezanost ponavljanja i prohoda s tehničkom zahtjevnošću, te negativnu povezanost ponavljanja i prohoda sa poznatosti obrazaca. Rezultati istraživanja potvrđuju kako se usvajanje notnog teksta temelji na formalnoj strukturi u podlozi glazbenog djela, kako se teški taktovi uvježbavaju detaljnije te kako poznati obrasci već integrirani u znanje olakšavaju uvježbavanje taktova koji ih sadrže. Rezultati ovog istraživanja u skladu su s principima ekspertnog pamćenja.
Upisao u CROSBI: Valnea Žauhar (vzauhar@ffri.hr), 9. Pro. 2013. u 15:52 sati