Pregled bibliografske jedinice broj: 665384

Autori: Banov, Estela
Naslov: Od pamćenja do izvedbe: kognitivni aspekti procesa ponavljanja u usmenoj predaji
( From Memory to Performance: Cognitive Aspects of Repetition Process in Oral Traditions )
Izvornik: Knjiga sažetaka / Book of abstracts Istraživanja govora Šesti znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem / Speech research 6th scientific conference with international participation / Varošanec-Škarić, Gordana ; Horga, Damir (ur.). - Zagreb : Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu ; Hrvatsko filološko društvo, Zagreb , 2007. 38-39 (ISBN: 978-953-7067-82-3).
Skup: Istraživanja govora Šesti znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 6-8.12.2007.
Ključne riječi: Pamćenje; usmena književnost; ponavljanje; komparativna analiza; izvedba.
( Memory; oral literature; repetition; comparative analysis; performance. )
Usmena književnost i estetske poruke u tradicijskim se kulturama čuvaju i prenose posredovanjem tekstualnih segmenata i obrazaca poznatih u teorijskoj literaturi kao ponavljane fraze nazvane "formulama". Proces prijenosa tekstova temelji se ovdje na vještini kazivača da te segmente uključi u pjevanu pjesmu ili kazivani tekst. Formulativni se obrasci urezuju u pamćenje višekratnim ponavljanjem te postaju temelj tehnike improviziranja u usmenoj izvedbi. Kako u usmenoj predaji stabilnost govorenog ili pjevanog teksta ne ovisi o postojanju ranije napisanog teksta, već o procesu pamćenja i ovladavanju tehnologijama izvedbe govornih poruka, čvrste ritmičke strukture i upamćeni formulaični obrasci usvojeni kroz učestale procese ponavljanja dio su tehnologije usmenog pamćenja i očuvanja kulturnog identiteta u tradicijskim kulturama. Drugi oblik ponavljanja koji bitno djeluje na pamćenje su refreni, pripjevi i prilošci. Njihova je izvedba ponekad prepuštena izvođaču cjelovitog poetskog teksta, a ponekad skupini koja prati tekst. Ovi su tekstualni segmenti najdublje usječeni u individualno i kolektivno pamćenje te najmanje podložni mijenama tijekom prijenosa teksta u duljem povijesnom razdoblju. Rad će nastojati poredbenom analizom zahvatiti izvedbene aspekte formulativnih obrazaca i pripjeva kroz analizu primjera sabranih tonskih zapisa usmenog pjesništva i osobnih svjedočanstava samih kazivača i pjevača koji su sudjelovali u izvedbi tradicijskih tekstova.
Vrsta recenzije: Nema recenziju
Filologija,Etnologija i antropologija
Upisao u CROSBI: Estela Banov (ebanov@ffri.hr), 16. Pro. 2013. u 17:50 sati