crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 693995

Zbornik radova

Autori: Valerjev, Pavle; Gulan, Tanja; Dujmović, Marin
Naslov: Iluzija prometnog znaka za zimsku opremu
( The snow tire traffic sign illusion )
Izvornik: XX Naučni skup Empirijska istraživanja u psihologijiBeograd : Institut za psihologiju i laboratorija za eksperimentalnu psihologiju , Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu , 2014. 6-7 (ISBN: 978-86-88803-47-2).
Skup: XX Naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji
Mjesto i datum: Beograd, Srbija, 28-30. 03. 2014,
Ključne riječi: percepcija kruga ; iluzija prometnog znaka ; izoblicenje kruga ; zimska oprema
( circle perception ; the traffic sign illusion ; circe distortion ; snow tire )
Sažetak:
Prometni znak B45 propisuje zimsku opremu u zimskim uvjetima. Znak prikazuje automobilski kotač s lancima koji je usmjeren prema opažaču i koji je smješten unutar plavog kruga. Fenomenološkim opažanjem utvreno je kako ovaj znak, za razliku od drugih kružnih znakova, stvara primjetno izobličenje kruga tako da se čini poput horizontalno rastegnute elipse. Cilj ovog istraživanja je demonstracija i mjerenje opisane iluzije. U prvom eksperimentu korištena je psihofizička metoda podešavanja. Sudjelovalo je 48 ispitanika u tri situacije. Zadatak ispitanika bio je da podesi širinu kruga prikazanog na ekranu tako da dobije što pravilniji krug. U jednoj situaciji ispitanici su podešavali opisani prometni znak. U drugoj crtež kotača je zamijenjen uspravnom bijelom elipsom. U trećoj, kontrolnoj situaciji prezentiran je krug bez ikakvog crteža. Visina kruga bila je 200 px, tako da bi podešavanje širine na 200 px tvorilo savršen krug. Jednosmjerna ANOVA pokazala je znacajan efekt između tri situacije (F(2, 94)=3, 84 ; p=, 025). Post-hoc analizom utvreno je da se podražaj s elipsom znacajno razlikuje od kontrolne situacije, dok između situacije s kotačem (prometni znak) i kontrolne nema razlike. Dobivene točke subjektivne jednakosti (TSJ) iznose 201, 3 za kontrolnu situaciju ; 200, 19 za znak i 198, 32 za elipsu. Zaključeno je da metoda podešavanja vjerojatno nije pogodna za testiranje ove iluzije jer ju razbija usmjeravajuci pažnju na rub kruga te tvori sistematski pomak prema većim vrijednostima. Stoga je proveden drugi eksperiment u kojemu je korištena psihofizička metoda konstantnih podražaja. U eksperimentu je sudjelovalo 27 ispitanika i njihov zadatak bio je da pritiskom na jednu od dvije tipke odrede je li na prikazanom krugu duža vertikalna ili horizontalna os. Ovaj eksperiment uključivao je iste situacije kao i prethodni. Jednosmjerna ANOVA pokazala je znacajan efekt izmeu tri situacije (F(2, 52)=6, 27 ; p=, 004). Post-hoc analiza pokazala je da se obje situacije (prometni znak i elipsa u krugu) značajno razlikuju od kontrolne situacije, s tim da je efekt iluzije je najveći za prometni znak (TSJ=196, 97 px), pa za elipsu u krugu (197, 31), dok je kontrolna situacija procijenjena na 198, 68. To znači da postoji tendencija ispitanika da vide i obične krugove malo spljoštenima, a iluzija zimske opreme to još pojačava. Efekt iluzije je vrlo mali i iznosi 1, 5% distorzije horizontalne osi u odnosu na savršeni krug, odnosno 0, 8% u odnosu na doživljeni savršeni krug.
Vrsta sudjelovanja: Predavanje
Vrsta prezentacije u zborniku: Sažetak
Vrsta recenzije: Međunarodna recenzija
Izvorni jezik: HRV
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Psihologija
URL Internet adrese: http://www.empirijskaistrazivanja.org/KnjigaRezimea.aspx
Upisao u CROSBI: Pavle Valerjev (valerjev@unizd.hr), 14. Tra. 2014. u 12:56 sati



Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4