Ispitivanje utjecaja priminga različitih emocionalnih ekspresija na pažnju (CROSBI ID 609884)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Marin, Hrvoje ; Valerjev, Pavle
hrvatski
Ispitivanje utjecaja priminga različitih emocionalnih ekspresija na pažnju
U zadacima detekcije mete, pop-out efekt (efekt iskakanja) se odnosi na automatsko uočavanje ciljnog podražaja u polju distraktora. Pažnja je nesvjesno i automatski privučena na metu. Neka istraživanja sugeriraju da je moguća manipulacija tog efekta primingom odgovarajucih obilježja podražaja. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi da li se različite emocionalne ekspresije mogu koristiti kao obilježje podražaja te može li se njima uvjetovati priming. Također, nastojalo se utvrditi postoje li razlike uvremenima odgovora na podražaj i broju grešaka s obzirom na obilježje podražaja i s obzirom na spol. Ovo istraživanje baziralo se na paradigmi koju su osmislili Bravo i Nakayama. U istraživanju korišten je faktorski eksperimentalni nacrt miješanog tipa. Nezavisne varijable bile su facijalne ekspresije emocija (srdžba, sreca, strah), način prezentacije podražaja(blokirana ili miješana situacija) te spol sudionika. Vrijeme odgovora i proporcija pogrešaka bile su zavisne varijable. Uzorak je brojio 24 ispitanika. Rezultati istraživanja ukazuju da postoji značajan efekt priminga. Utvrđeno je da ispitanici reagiraju brže u situaciji s emocionalnim primingom nego u situaciji bez emocionalnog priminga (F=53, 32 df=1, p<0, 01) dok razlika za broj pogrešaka s obzirom na emocionalni priming (F=2, 578 df=2, p>0, 10) nije utvrđena. Takvi rezultati upućuju da se kod ispitanika može pojačati usmjerenost pažnje na emocionalne podražaje uz odgovarajuci priming što smanjuje ispitanikovo vrijeme odgovora. Nadalje, rezultati upucuju da je efekt emocionalne ekspresije ciljnog podražaja na vrijeme odgovora znacajan (F=4, 17 df=2, p<0, 05). Generalno gledajući, ispitanici imaju brže odgovore na uplašena lica te imaju manji broj pogrešaka u odnosu na sretna lica. Vrijeme odgovora i broj pogrešaka na ljuta lica se nije razlikovalo od vremena odgovora i broju pogrešaka ni na sretna ni na uplašena lica. Rezultati ukazuju da ne postoje razlike između muškaraca i žena u vremenu odgovora (F=2, 22, df=1, p>0, 05) i broju pogrešaka (F=2, 51, df=1, p>0, 05).
pop-out efekt ; pažnja ; priming ; emocionalne ekspresije
nije evidentirano
engleski
The priming effect of different emotional expressions on attention
nije evidentirano
pop-out effect ; attention ; priming ; emotional expressions
nije evidentirano
Podaci o prilogu
33-34.
2014.
nije evidentirano
objavljeno
978-86-88803-47-2
Podaci o matičnoj publikaciji
XX Naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji
Beograd: Institut za psihologiju i laboratorija za eksperimentalnu psihologiju , Filozofski fakultet, Univerzitet u Beogradu
Podaci o skupu
XX Naučni skup Empirijska istraživanja u psihologiji
predavanje
28.03.2014-30.03.2014
Beograd, Srbija