Datum: 19. 01.
Godina: 2000
Stranica: 62
Mentor: doc.dr.sc. Vladimir Mrljak
Ključne riječi: met-enkefalin; Straubova reakcija repa; test vrućom pločom; morfin; nalokson; miševi
( met-enkefaline; Straub tail reaction; Hot plate test; morphine; naloxone; mice )
U radu smo ispitali sistemsko djelovanje neuropeptida met-enkefalina u dva osnovna neurofarmakološka testa (Straubova reakcija repa i test vrućom pločom kod miša) u širokom rasponu doza od 0, 10 - 100, 00 mg/kg. Naši rezultati ukazuju da su različita djelovanja met-enkefalina rezultat djelovanja pentapeptida na razini opioidnih receptora. S toga u testu Straubove reakcije repa koja je djelomično uvjetovana s d - opioidnim receptorima dolazi, pri višim i visokim dozama met-enkefalina, do parcijalnog fenomena. Morfin izaziva izraženu Straubovu reakciju što je protumačeno činjenicom da je ova reakcija posredovana preko m - opioidnih receptora. Nalokson je kao neselektivni opioidni antagonist blokirao m - i d - receptore, što je i potvrdio blokadom morfinom i met-enkefalinom izražene reakcije. U testu vrućom pločom, koji je primarno uvjetovan m - receptorima, met-enkefalin se ponašao slično naloksonu rušeći vrijeme latencije. Za razliku od njega morfin je izrazito produžavao vrijeme latencije, što je protumačeno činjenicom da je fenomen latencije primarno uvjetovan m - opioidnim receptorima, čiji je učinak potvrđen u pokusima u kojima je morfinski efekt na vrijeme latencije antagoniziran naloksonom. Kombinirana primjena met-enkefalina i naloksona nije pokazala statistički značajnu interakciju ili pozitivno djelovanje na vrijeme latencije. Svi spomenuti fenomeni definirani su u širokim i terapijski relevantnom rasponu doza met-enkefalina što je omogućilo dinamičko praćenje i definiranje refleksnih učinaka na razini opioidnih receptorskih sustava. Met-enkefalin nije pokazao akutnu toksičnost u širokom rasponu doza.
Projekt / tema: 0108196
Temeljne medicinske znanosti