Izdavač: Medicinska naklada Zagreb i Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Godina: 2015
Stranica: 200
ISBN: 978-953-176-672-2
Ključne riječi: majka; majčinstvo; roditeljstvo; djetinjstvo
( mother; motherhood; parenthood; childhood )
Knjiga sadržava 10 poglavlja. U prvom i drugom poglavlju ove knjige iz psihopovijesne se perspektive govori o paleolitičkoj i neolitičkoj kulturi matrijarhata te o detronizaciji i maskulinizaciji tzv. Velike Majke. Mitski i bajkoviti prikazi majki sadržani su u trećem poglavlju, s posebnim osvrtom na odnos Perzefone i Demetre kao i na neke staroslavenske legende o zlim (po)majkama. U četvrtom se poglavlju daje osvrt na patrijarhalno i narcističko antičko društvo koje je pridonijelo socijalnoj frustriranosti majki i njihovu osjećaju disfunkcionalnosti što je dalo zamaha sve izraženijoj mizoginiji. Vrhunac mizoginije i sotonizacija biološkog majčinstva srednjeg vijeka opisana je u petom poglavlju, a u šestom je dan prikaz čedne, subordinirane i poslušne viktorijanske majke zapadnoga svijeta. Sedmo se poglavlje bavi Bowlbyjevom teorijom privrženosti i maternalnom deprivacijom, u osmom se poglavlju razmatra pojam Winnicottove dovoljno dobre majke, a u devetom poglavlju daje se prikaz teorije objektnih odnosa Melanie Klein. Na kraju knjige, u desetom poglavlju, majčinstvo se prikazuje kao kompleksna društvena kategorija, izrasla iz različitih suvremenih diskursa 21. stoljeća. U knjizi se razmatraju sve faze majčinstva, od ženine želje/potrebe da postane majka, faza maštanja o djetetu tijekom trudnoće, prolaska kroz biološko a kasnije i psihološko rođenje djeteta do odnosa majka - dijete gledanog kroz tzv. transgeneracijski prijenos emocija. U knjizi se opisuje da se rana interakcija majka – dijete kao i kvaliteta majčina njege ugrađuje u razvojni put djeteta te ga osposobljava i za njegovo buduće roditeljstvo. Drugim riječima, kvaliteta majčinstva i ranog dijadnog odnosa određuje psihičku stabilnost osobe te se iskustvo njege u budućnosti prenosi kroz generacije. Na taj su način u knjizi ponuđene različite psihološko-emocionalne dimenzije majčinstva i djetinjstva koje se jasno prepoznaju kao neodvojive kategorije, a fenomen kvalitetnog i dovoljno dobrog majčinstva povezuje se s temeljima čovjekovog psihičkoga zdravlja.
Kategorija: Pregledna
Kliničke medicinske znanosti,Psihologija,Povijest
Upisao u CROSBI: Aleksandra Mindoljević (aleksandra.mindoljevic@ufzg.hr), 4. Ruj. 2014. u 10:19 sati