Pregled bibliografske jedinice broj: 715266

Autori: Dürrigl, Marija-Ana
Naslov: Zrcalnost eshatoloških ciklusa u Petrisovu zborniku
( Eschatological cycles as a mirror in the Petris Miscellany )
Izvornik: Šesti hrvatski slavistički kongres - knjiga sažetaka / Botica, Stipe ; Nikolić, Davor ; Tomašić, Josipa (ur.). - Vinkovci-Vukovar-Zagreb : HFD, Hrvatskji slavistički odbor , 2014. 29-30 (ISBN: 978-953-296-090-7).
Skup: Šetsi hrvatski slavistički kongres
Mjesto i datum: Vinkovci-Vukovar, Hrvatska, 10.-13.09.2014.
Ključne riječi: Petrisov zbornik; eshatološki tekstovi; zrcalo
( Petris Miscellany; eschatological texts; mirror )
Petrisov zbornik vjerojatno je najreprezentativniji hrvatskoglagoljski rukopis različitoga duhovnoga sadržaja, datiran godinom 1468. Štefanić mu sadržaj klasificira u duhovno-asketske pouke ; opće znanje ; kanonske propise ; dekretale ; liturgiku i kršćansku moralku ; crkvene govore ; legende i hagiografije ; apokrife ; vizije ; duhovne pjesme ; pripovijesti. Namjena toga zbornika kao udžbenika za svećenički podmladak ali i za mnogo širu publiku iščitava se iz pisarova zapisa na početku knjige: "Primite te knige i držite e kako zrcalo pred očima vašima". To je svrha kompiliranja zbornika. Kao nit-vodilja kroz čitav rukopis provlači se ideja eshatološkoga. Tekstovi s eshatološkom tematikom odražavaju značaj cjelokupnoga rukopisa kao specifičnoga zrcala. Govor o smrti bio je i govor o životu. Ne poričući eshatološkim sastavima književnu vrijednost, valja naglasiti kako je to u bitnom smislu bila produkcija etičkoga i retoričkoga značaja. Eshatološki tekstovi, raspršeni po zborniku, stalno iznova upozoravaju primatelje na prolaznost ovozemaljskih dobara, te ih potiču da se poprave i izbjegnu vječnu kaznu. A sve to kroz razne žanrove i vrste zapleta. Eshatološke su teme uvijek "zrcalne", jer u sebi povezuju sada primatelja i tada, tj. usud duša u vječnosti o kojemu se pripovijeda u vizijama drugoga svijeta, te u nekim prenjima i egzemplima. Petrisov je zbornik na neki način zrcalo i suvremenim izučavateljima – odražava, naime, mogućnosti i ograničenja suvremene analize i interpretacije srednjovjekovnih hrvatskoglagoljskih rukopisa.
Upisao u CROSBI: Marija-Ana Durrigl (marija-ana.durrigl@stin.hr), 16. Ruj. 2014. u 09:15 sati