Pregled bibliografske jedinice broj: 718909

Autori: Ivanec, Dragutin; Ružić, Valentina; Heštera, Jelena
Naslov: Implicitna i eksplicitna očekivanja o karakteristikama podraživanja kao čimbenici procjene boli u eksperimentalnim uvjetima
Izvornik: 3. Riječki dani eksperimentalne psihologije - Sažeci priopćenja / Bajšanski, Igor ; Žauhar, Valnea ; Domijan, Dražen (ur.). - Rijeka : Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet u Rijeci , 2014. 22-22 (ISBN: 978-953-7975-09-8).
Skup: 3. Riječki dani eksperimentalne psihologije
Mjesto i datum: Rijeka, Hrvatska, 25-26.09.2014.
Ključne riječi: očekivanja; procjena boli; eksperimentalna psihologija
Očekivanja o nadolazećoj boli, posebno o njenoj promjeni zbog primjene terapeutskih postupaka pokazala su se učinkovitim psihološkim čimbenikom modulacije boli. Analgetski placebo učinak najvećim je dijelom posredovan očekivanjima koja ispitanik stvara zbog nadolazećeg tretmana. Očekivanja mogu biti različitih razina i varijacija, te se postavlja pitanje što jasnijeg definiranja tog konstrukta i njenog povezivanja s percepcijom boli. Cilj istraživanja bio je ispitati ulogu eksplicitnih i implicitnih očekivanja na procjenu jačine bolnih podražaja. Provedena su dva nezavisna eksperimenta. U prvom eksperimentu očekivanja o nadolazećoj seriji podražaja manipulirana su verbalnom uputom. Polovici ispitanika dane su točne, a polovici pogrešne informacije o podražajima u seriji. Ispitanici su mogli stvoriti jasna (eksplicitna) očekivanja o jačini nadolazećeg podraživanja koja su bila sukladna ili nesukladna objektivnoj situaciji podraživanja. U drugom eksperimentu (implicitna očekivanja) s novim ispitanicima, očekivanja su manipulirana intenzitetnim i vremenskim rasporedom podražaja u seriji bez ikakve verbalne upute o karakteristikama serije podražaja koje će uslijediti. Ispitanicima su dane serije podražaja s predvidivim intenzitetima (linearni porast intenziteta), ili nepredvidivim intenzitetima (slučajni raspored podražaja po jačini). Pri manipulaciji s očekivanjem vremena podraživanja bile su dvije situacije. Predvidiv trenutak podraživanja bio je ostvaren istim vremenskim razmacima između podražaja u seriji, a nepredvidiv varijabilnim intervalima. Rezultati su pokazali da su eksplicitna očekivanja imala utjecaj. Procjene jačine istih intenziteta bile su veće kada je u uputi sugerirano da će podražaji biti jači. Suprotno je dobiveno kada je sugerirano da će podražaji biti slabiji. Rezultati drugog eksperimenta su pokazali da implicitna očekivanja nisu imala statistički značajan utjecaj. Pokazao se trend većih procjena istih intenziteta podražaja kada su oni zadavani u slučajnom intenzitetnom rasporedu nego kada je su podražaji u seriji linearno rasli. Vremenska predvidivost podraživanja nije imala utjecaja na procjene jačine podražaja.
Vrsta recenzije: Nema recenziju
Projekt / tema: 130-0000000-3295
Izvorni jezik: ENG