Situacijsko suočavanje sa stresom kod odgojitelja (CROSBI ID 209662)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Pavlović, Žana ; Sindik, Joško
hrvatski
Situacijsko suočavanje sa stresom kod odgojitelja
Značajan čimbenik koji može nepovoljno utjecati na svakodnevno funkcioniranje odgojitelja i kvalitetu odnosa s djecom je stres koji odgojitelji doživljavaju na svojem poslu. Doživljaj stresa na poslu nije jednostavan produkt izloženosti negativnim faktorima okoline, iznimno bitna je interakcija karakteristika osobe i načina suočavanja sa stresom. Cilj istraživanja bio je utvrditi mogućnost prognoze situacijskih načina suočavanja sa stresom (kriterij) na temelju prediktora: različitih osobina ličnosti odgojitelja (optimizam/pesimizam, emocionalna kompetencija, samoefikasnost), njihove procjene izraženosti različitih izvora stresnosti odgojiteljskog posla, duljine radnog staža te dispozicijskih stilova suočavanja sa stresom. Sudionice su bile 336 odgojiteljica Splitsko- dalmatinske županije. Primijenjeno je više mjernih instrumenata: Skala procjene stresnosti posla odgojitelja, Skala optimizma–pesimizma, Skala opće samoefikasnosti, Skala socijalne poželjnosti, Upitnik emocionalne kompetencije EUK-15, Upitnik stilova suočavanja sa stresnim situacijama i Upitnik suočavanja sa stresnim situacijama. Rezultati su pokazali da dispozicijski način suočavanja sa stresom usmjeren na emocije te (u manjoj mjeri) osobine ličnosti (samoefikasnost) i duljina radnog staža statistički značajno pridonose situacijskom suočavanju sa stresom kod odgojiteljica. Jedini značajni prediktor zadovoljstva poslom pokazao se percipirani intenzitet stresa. Nalazi istraživanja pridonose boljem razumijevanju stresnih situacija na poslu odgojiteljica, što može pomoći osmišljavanju i unapređivanju programa kojima je za cilj prevencija stresa, prihvaćanje učinkovitih strategija suočavanja sa stresom te vještina socijalne interakcije.
osobine ličnosti; stres odgojiteljica; suočavanje sa stresom
nije evidentirano
engleski
Situational coping with stress among preschool teachers
nije evidentirano
personality traits; teacher stress; coping with stress
nije evidentirano
Podaci o izdanju
56 (3)
2014.
187-201
objavljeno
0350-6886