( Essentialist beliefs about gays and lesbians )
Izvornik: XIX. Dani psihologije u Zadru, Sažetci priopćenja / Slišković, A. (ur.). - Zadar : Odjel za psihologiju, Sveučilište u Zadru , 2014. 43-44.
Skup: XIX. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum: Zadar, Hrvatska, 29. - 31. 05. 2014.
Ključne riječi: esencijalistička uvjerenja; stavovi prema gejevima; stavovi prema lezbijkama; autoritarnost; sustav rodnih uvjerenja
( essentialist beliefs; attitudes toward gays; attitudes toward lesbians; authoritharianism; gender belief system )
Psihologijski esencijalizam jest skup teorijskih pretpostavki koje objašnjavaju način na koji ljudi reprezentiraju određenu kategoriju. Radi se o uvjerenju u postojanje nekog prirodnog, esencijalnog svojstva koje dovodi do toga da članove neke grupe percipiramo međusobno sličnima, članstvo u toj grupi nepromjenjivim, postojanje te grupe univerzalnom te s čvrstim grupnim granicama. Istovremeno, esencijalizirana reprezentacija neke socijalne grupe predstavlja mentalnu heuristiku i kao takva pomaže u zaključivanju o karakteristikama i predviđanju ponašanja članova grupe, no kao i druge heuristike može dovesti do pogrešnih zaključaka. Drugim riječima, za očekivati je da će esencijaliziranje neke grupe biti povezano s negativnijim stavovima i predrasudama te više diskriminacije prema članovima grupe, te tako doprinositi manjinskom stresu. Ovo istraživanje bavi se pitanjem esencijalnog načina reprezentacije homoseksualnih osoba kao grupe. Zanimalo nas je na koji način će različite dimenzije esencijalističkih uvjerenja o homoseksualnim osobama (diskretnost, nepromjenjivost, univerzalnost) biti povezane sa stavovima prema gejevima i lezbijkama. Osim toga, htjeli smo provjeriti medijacijski utjecaj esencijalističkih uvjerenja na, u ranijim istraživanjima, utvrđenu povezanost između stavova prema gejevima i lezbijkama i autoritarnosti i sustava rodnih uvjerenja. Navedeni konstrukti ispitani su baterijom skala i upitnika u sklopu velikog on-line istraživanja u kojem je sudjelovalo oko 2000 muškaraca i žena. Rezultati pokazuju da ljudi socijalnu grupu osoba homoseksualne orijentacije vide na esencijalistički način. Dobiveni su složeni obrasci povezanosti različitih dimenzija esencijalističkih uvjerenja i stavova prema gejevima i lezbijkama – uvjerenja o promjenjivosti i diskretnosti kategorije pozitivno su povezana sa stavovima, dok je za uvjerenja o univerzalnosti pronađena negativna korelacija. Drugim riječima, pojedinci koji na homoseksualnu orijentaciju gledaju kao na promjenjivu i diskretnu kategoriju koja nije povijesno i kulturalno univerzalna, imaju negativnije stavove prema gejevima i lezbijkama. I autoritarnost i stavovi prema rodnim ulogama i esencijalistička uvjerenja značajno doprinose objašnjavanju stavova prema gejevima i lezbijkama.
Upisao u CROSBI: Aleksandra Huić (ahuic@ffzg.hr), 21. Lis. 2014. u 14:27 sati