Suvremena istraživanja dala su znatan doprinos razumijevanju razvoja adolescenata u različitom interpersonalnom i društvenom kontekstu. Većina dosadašnjih istraživanja izučavala je odvojeno odnose adolescenata s roditeljima i vršnjacima i ispitivala njihove neovisne učinke na razvoj adolescenata. U ovom radu prikazani su rezultati novijih istraživanja u kojima se ispituju njihovi međusobni utjecaji i zajedničko djelovanje na psihosocijalni razvoj u adolescenciji. Prikaz započinje s opisom najvažnijih promjena u obiteljskim i vršnjačkim odnosima djece na prijelazu u adolescenciju. Zatim se opisuju rasprave i teme koje dominiraju u radovima o obiteljskim odnosima i njihovim učincima na prilagodbu i dobrobit adolescenata, kao i o učincima vršnjačkih odnosa na njihov razvoj. Istraživanja koja ispituju različite obrasce odnosa s roditeljima i vršnjacima mogu nam pružiti puno više informacija o tome kakve su moguće posljedice ovih odnosa za razvoj adolescenata. Posebno je važno istražiti mogu li, i pod kojim uvjetima, kvalitetni odnosi s vršnjacima moderirati, tj. ublažiti negativne učinke loših obiteljskih odnosa na razvoj adolescenata te mogu li kvalitetni obiteljski odnosi kompenzirati učinke negativnih iskustava u odnosima s vršnjacima na prilagodbu i dobrobit adolescenata. U radu se raspravlja o teorijskim pristupima i rezultatima istraživanja koji podržavaju model kontinuiteta i kompenzacijski model učinaka odnosa adolescenata s roditeljima i vršnjacima na njihovu prilagodbu i dobrobit. U zaključku se identificiraju novi smjerovi u istraživanjima u ovom području, iznose preporuke za daljnja istraživanja te raspravlja o teorijskoj i praktičnoj važnosti istraživanja obiteljskih i vršnjačkih odnosa u okviru ekološkog pristupa. |