Pregled bibliografske jedinice broj: 738271

Autori: Bubić, Andreja; Sušac, Ana; Movre, Marko; Planinić, Maja; Palmović, Marijan
Naslov: Primjena metode snimanja pokreta očiju prilikom rješavanja slikovnih i grafičkih zadataka
( Using eyetracking for studying picture and graph comprehension )
Izvornik: Program i sažeci radova: 2. dani obrazovnih znanosti "Uloga istraživanja u obrazovnim promjenamaZagreb : Institut za društvena istraživanja u Zagrebu ; Centar za istraživanje i razvoj obrazovanja , 2014. 21-22.
Skup: 2. dani obrazovnih znanosti
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 16-17.10.2014.
Ključne riječi: edukacijska neuroznanost; grafički prikazi; pokreti očiju; stručnost; fizika
( educational neuroscience; graph comprehension; eyetracking; expertise; physics )
U svakodnevnom životu neprestano se susrećemo s ilustracijama, grafovima, shemama i drugim oblicima vizualnih prikaza koji nam pomažu u vrednovanju informacija prilikom donošenja medicinskih, političkih, financijskih i drugih odluka. Uz to, tijekom obrazovanja učenici i studenti često se susreću sa zadacima koji u sebi sadrže slikovne i grafičke prikaze. Stoga ne treba posebno naglašavati kako je slikovna ili grafička pismenost, odnosno sposobnost razumijevanja slikovno prikazanih informacija, važna za obrazovne ishode kao i svakodnevno donošenje odluka. S obzirom na tu važnost, u ovom izlaganju želimo prikazati rezultate dvaju istraživanja rješavanja obrazovno relevantnih zadataka uz pomoć slikovnih prikaza. U oba istraživanja korištena je metoda snimanja pokreta očiju koja predstavlja jednu od brojnih metoda koje se u novije vrijeme koriste u području edukacijske neuroznanosti, interdisciplinarnog područja koje ujedinjuje područja neuroznanosti i obrazovnih znanosti. Cilj prvog istraživanja bio je ispitati kako studenti fizike rješavaju zadatke unutar kojih su trebali primijeniti znanje vezano uz zakon očuvanja energije. Dvije skupine sastavljene od po 20 ispitanika rješavale su šest zadataka u kojima je trebalo odrediti promjene energije u različitim kontekstima. Pritom su jednoj skupini uz tekstualni zadatak bile prikazane slikovne ilustracije situacije opisane u tekstu, dok je druga rješavala zadatak bez ilustracija. Na taj način, ovim istraživanjem željelo se utvrditi kako studenti koriste slikovne prikaze prilikom rješavanja zadataka te u kolikoj mjeri im oni pomažu u rješavanju zadataka. Cilj drugog istraživanja bio je ispitati utjecaj konteksta i vrste zadatka na učinkovitost rješavanja jednostavnih grafičkih zadataka te odrediti tijek usmjeravanja pažnje ispitanika na različite dijelove grafičkih prikaza prilikom njihovog rješavanja. Pritom su u istraživanju sudjelovala 44 ispitanika, studenta fizike i društveno-humanističkih studija. U ispitivanju su korištena četiri različita grafička prikaza u dva različita konteksta, fizici i matematici, uz pomoć kojih su ispitani koncepti nagiba i površine na dvije razine složenosti. Rezultati dvaju provedenih istraživanja pokazuju da ispitanicima u rješavanju zadataka pomažu prikazani slikovni prikazi. Nadalje, prema očekivanjima, dobiveni rezultati pokazuju kako ispitanici bolje rješavaju jednostavnije razine zadataka. Zadaci s nagibom općenito se bolje rješavaju, dok kod zadataka s površinom ispitanici imaju poteškoća u prepoznavanju onoga što se od njih traži. Dobiveni rezultati ukazuju i na značajan učinak stručnosti, prije svega kod zadataka višeg stupnja složenosti. Analiza pokreta očiju također ukazuje na određene razlike u profilima pokreta očiju prilikom gledanja različitih vrsta grafičkih prikaza. Ukupno gledajući, rezultati provedenih istraživanja pokazuju kako mjerenje pokreta očiju daje uvid u kognitivne procese ispitanika koji nisu dostupni drugim metodama.
Vrsta recenzije: Međunarodna recenzija
Kategorija: Ostalo
Fizika,Psihologija