INDIVIDUALNI I OBITELJSKI ČIMBENICI RAZUMIJEVANJA TEORIJE UMA U DJECE PREDŠKOLSKE DOBI (CROSBI ID 213499)
Prilog u časopisu | izvorni znanstveni rad | međunarodna recenzija
Podaci o odgovornosti
Zrinščak, Iva ; Šimleša, Sanja ; Kuterovac Jagodić, Gordana
hrvatski
INDIVIDUALNI I OBITELJSKI ČIMBENICI RAZUMIJEVANJA TEORIJE UMA U DJECE PREDŠKOLSKE DOBI
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati dobne i spolne razlike u prepoznavanju emocija i razumijevanju teorije uma predškolske djece, kao i doprinos nekih djetetovih individualnih i obiteljskih varijabli u objašnjenju individualnih razlika u razumijevanju teorije uma. U istraživanju je sudjelovalo 150 djece (75 djevojčica, 75 dječaka), u dobi od 48 do 68 mjeseci. Razumijevanje teorije uma je ispitano podljestvicom Teorije uma NEPSY-II baterije testova, prepoznavanje emocija podljestvicom Prepoznavanja emocija NEPSY-II baterije testova, a kognitivni status Testom rezoniranja matrica. Rezultati ANOVA-e 3 (dob) x 2 (spol) su pokazali da su najstarija djeca (62-68 mjeseci) značajno uspješnija u razumijevanju teorije uma u odnosu na srednju (55-61 mjesec) i najmlađu dobnu skupinu (48-54 mjeseca), dok spolne razlike nisu utvrđene. Utvrđene su dobne razlike između sve tri skupine u uspješnosti prepoznavanja emocija (starija djeca ujedno i bolje razumiju emocije) i spolne razlike u korist djevojčica. Hijerarhijskom regresijskom analizom ispitan je doprinos individualnih faktora djeteta (kognitivni status i prepoznavanje emocija) te obiteljskih faktora (stupanj obrazovanja roditelja) u objašnjenju varijance rezultata na podljestvici Teorije uma. Za razumijevanje teorije uma prediktivni su kognitivni status (mjera neverbalne inteligencije), prepoznavanje emocija i obrazovanje roditelja. Djeca koja postižu više rezultate na testu neverbalne inteligencije i testu prepoznavanja emocija te djeca roditelja s višim stupnjem obrazovanja pokazuju bolje razumijevanje teorije uma.
teorija uma; prepoznavanje emocija; inteligencija; obiteljsko okruženje
nije evidentirano
engleski
INDIVIDUAL AND FAMILY FACTORS OF THEORY OF MIND UNDERSTANDING AMONG PRESCHOOL CHILDREN
nije evidentirano
theory of mind; emotion recognition; intelligence; family background
nije evidentirano