Naslov: Religioznost i društvena svijest: analiza odnosa na uzorku građana Subotice
( Analysis of Relations between Religiosity and Social Consciousness in Subotica Population )
Izvornik: Crkva u svijetu (0352-4000) 36 (2001), 4; 389-419
Vrsta rada: izvorni znanstveni rad
Ključne riječi: religioznost; autoritarnost; etnocentrizam; političke orijentacije; politička propaganda
( religiosity; authoritarianism; ethnocentrism; political orientations; political propaganda )
U ovom smo radu nastojali utvrditi da li se pojedine dimenzije religioznosti, autoritarnosti, etnocentrizma i političkih orijentacija nalaze međusobno u takvim strukturalnim odnosima unutar pojedinih sociodemografskih skupina u jednoj višenacionalnoj sredini kao što je Subotica da po svojoj socijalno i političko psihološkoj strukturiranosti mogu poslužiti kao plodno tlo za određenu vrstu političke propagande. Uzorkom je obuhvaćeno 628 punoljetnih građana Subotice. Faktorskom analizom ekstrahirane su sljedeće latentne varijable, koje su bile korištene u daljnjoj multivarijantnoj analizi podataka: religijsko uvjerenje, religiozno iskustvo, sakramentalni život, kršćanska ljubav prema bližnjemu, politička autoritarnost i konformizam, autoritarna agresivnost, autoritarna poslušnost, tradicionalne uloge među spolovima, nacionalna zatvorenost, predrasude i superiornost, nacionalna afektivna vezanost i homogenizacija, spremnost za nacionalno samožrtvovanje, jugonostalgija, kolektivizam, militaristički etatizam, egalitarizam i samoupravljanje, i antizapadna orijentacija. Kanonska diskrinacijska analiza primijenjena je radi utvrđivanja utjecaja sociodemografskih karakteristika ispitanika na latentnu konfiguraciju varijabli religioznosti, autoritarnosti, etnocentrizma i političkih orijentacija. Rezultati ovog istraživanja pokazuju da je povezanost između religioznosti, autoritarnosti, etnocentrizma i političkih orijentacija koji su potvrđeni u mnogim ranijim istraživanjima primarno nusprodukt jednodimenzionalnog tretiranja ovih socioloških i socijalnopsiholoških koncepata i konstrukata, s jedne strane, i rezultat ignoriranja postojanja faktorskih struktura koje formiraju kanonske diskriminacijske funkcije derivirane na temelju različitih sociodemografskih grupa u specifičnom političkom i povijesnom kontekstu, s druge strane. Upravo se zbog toga veoma često izvode krivi zaključci o naravi i intenzitetu strukturiranosti religioznosti, autoritarnosti, etnocentrizma i političkih orijentacija. Takvi krivi zaključci dovode do »znanstvenih« stereotipa i predrasuda koje onda u nekim slučajevima mogu imati ozbiljne političke posljedice u sferi političke propagande.
Sociologija,Psihologija,Teologija
URL Internet adrese: http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=61322
URL cjelovitog teksta: http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=61322