Naslov: Doživljaj slike tijela u kulturno-povijesnom i umjetničkom kontekstu
( Body-image in the context of culture, history and art )
Izvornik: Jahr - European Journal of Bioethics (1847-6376) 4 (2013), 8; 843-856
Vrsta rada: pregledni rad
Ključne riječi: slika tijela; kulturno-povijesni kontekst; umjetnost; doživljaj sebe
( body-image; culture; history; art; self-experience )
Doživljaj slike tijela predstavlja važnu komponentu doživljaja sebe, a obuhvaća percepciju i vrednovanje vlastitih tjelesnih funkcionalnih, simboličkih i manifesnih karakteristika, predstavlja značajni aspekt cjelokupnog osobnog iskustva. Na definiranje doživljaja slike tijela utječu brojni čimbenici kao što su osobno iskustvo, kultura, vjera, tradicija, uža socijalna sredina, masmediji i dr. Standardi koji prevladavaju u određenoj socijalnoj zajednici također se manifestiraju i u okviru umjetničkih napora u kojima prezentacija ljudske figure predstavlja odraz sveukupne misli jedne kulture i povijesnog perioda. Tako nam upravo i analiza umjetničkih pristupa u prikazivanju ljudskog tijela može ukazati na prevladavajuće estetske i vrijednosne standarde pojedinog razdoblja. Interdisciplinarno razmatranje doživljaja slike tijela, ne samo u psihološkom već i širem kontekstu, postaje sve značajnije jer zadireu doživljaj i vrednovanje sveukupne egzistencije, pa tako negativno obilježeno naše fizičko postojanje može izazvati posljedice i na planu emocionalnog i socijalnog funkcioniranja. Takav je trend naročito prisutan u današnje vrijeme, kada imperativ definiranog i poželjnog tijela s pripadajućim karakternim osobinama može dovesti do niza problema u prihvaćanju vlastite osobnosti. U tom smislu, usprkos nezaobilaznom utjecaju kulture i društva, trebalo bi poticati stvaranje „osobnog idealnog standarda“, čime bi se podržali vlastiti vrijednosni kriteriji, te emocionalna stanja prihvaćanja, ugode i zadovoljstva kao temeljne vrijednosti ljudske egzistencije.
Sociologija,Psihologija,Povijest umjetnosti
Časopis izlazi u samo elektroničkom izdanju: NE
Google Scholar: Doživljaj slike tijela u kulturno-povijesnom i umjetničkom kontekstu