Pregled bibliografske jedinice broj: 740174

Autori: Marija Bobanović; Alessandra Pokrajac-Bulian
Naslov: Perceptivna distorzija i tjelesno nezadovoljstvo kod studentica
( Perceptual distorsion and body dissatisfaction in university students )
Izvornik: Knjiga sažetaka - 22. godišnja konferencija hrvatskih psihologa s međunarodnim sudjelovanjem - Kako obrazovanju dodati boju? / Pavlin-Bernardić, Nina ; Jokić, Boris ; Lopižić, Josip ; Putarek, Vanja ; Vlahović-Štetić, Vesna (ur.). - Zagreb : Hrvatsko psihološko društvo , 2014. 157-157.
Skup: 22. godišnja konferencija hrvatskih psihologa s međunarodnim sudjelovanjem
Mjesto i datum: Rovinj, Hrvatska, 5-8.11.2014
Ključne riječi: nezadovoljstvo tijelom; perceptivna distorzija; dijeta; socijalna usporedba; adolescencija
( body dissatisfaction; perceptive distorsion; diet; social comparison; adolescence )
Izgled pojedinca, posebice slika tijela, postaju sve važniji konstrukti u suvremenim zapadnjačkim društvima. Značaj izgleda široko je rasprostranjen u medijima, svakodnevnom razgovoru, količini novca, vremena i napora koji pojedinci ulažu, bilo kupovanjem odjeće, provođenjem dijete, svakodnevnom njegom tijela ili estetskim operativnim zahvatima. Slika tijela odnosi se na mentalnu reprezentaciju koju osoba ima o vlastitom izgledu, evaluaciju izgleda te utjecaj tih percepcija i stavova na ponašanje. Cilj istraživanja bio je ispitati perceptivnu i kognitivno-afektivnu komponentu te odstupanja koja iz njih proizlaze, distorziju slike tijela i tjelesno nezadovoljstvo, korištenjem specijaliziranog kompjuterskog programa. S obzirom da se različiti rizični faktori nalaze se u osnovi poremećaja hranjenja, razmatran je odnos socijalne usporedbe, provođenja dijete, stavova i navika hranjenja s komponentama slike tijela. U tu svrhu provedeno je istraživanje u kojem je sudjelovalo 72 ispitanice, raspona dobi od 18 do 28 godina. Regresijskom analizom utvrđeno je da osobe s većom perceptivnom distorzijom, tjelesnim nezadovoljstvom, sklonosti ka socijalnoj usporedbi i uznemirenosti slikom tijela imaju u većoj mjeri izražene odstupajuće navike hranjenja i češće provode dijetu. Uznemirenost zbog fizičkog izgleda moderira odnos između nezadovoljstva tijelom i učestalosti provođenja dijete iz čega proizlazi da osobe koje su zabrinutije, a ujedno i nezadovoljnije vlastitim tijelom, sklonije učestalijem provođenju dijete. Osobe koje su sklone uspoređivati vlastiti fizički izgled s izgledom drugih osoba u različitim socijalnim situacijama neće nužno imati odstupajuće navike hranjenja, već je potrebno uzeti u obzir i učestalost provođenja dijete. Kod osoba koje više uspoređuju izgled s drugima i učestalije provode dijetu postoji veća vjerojatnost za razvoj odstupajućih navika hranjenja. Naposljetku, utvrđeno je da veća odstupanja u percepciji tijela predviđaju manje nezadovoljstvo tijelom, što vrijedi i za pojedine dijelove tijela.
Projekt / tema: 009-0092660-2656
Upisao u CROSBI: Alessandra Pokrajac-Bulian (pokrajac@ffri.hr), 11. Pro. 2014. u 16:13 sati
Napomene: