Godina: 2014
Raspon stranica:: 275-296
Ukupni broj stranica u knjizi:: 443
ISBN: 978-953-191-784-1
Ključne riječi: emocionalna inteligencija, emocionalna kompetencija, obiteljski odnosi, poteškoće u ponašanju
( emotional intelligence, emotional competence, family relations, maladjustments in adolescents )
Određenje, naziv i prva istraživanja emocionalne inteligencije vezana su uz imena Saloveya i Mayera provedena devedesetih godina prošlog stoljeća. Emocionalnu inteligenciju su odredili kao skup sposobnosti koje bi trebale doprinijeti točnijoj procjeni i izražavanju svojih emocija, kao i procjeni tuđih emocija i njihovoj upotrebi u motiviranju, planiranju i postignuću ciljeva tijekom života. Kasniji modeli uvode pojam emocionalne kompetencije za koje su smatrali da su većim dijelom determinirane djelovanjem socijalnih, kulturalnih, obrazovnih i ostalih okolinskih čimbenika na biološku konstituciju organizma. U većini modela pretpostavlja se da emocionalno kompetentna djeca upravljaju svojim postupcima, mislima i osjećajima na prilagođen i fleksibilan način. U radu su prikazana relevantna istraživanja o presudnom utjecaju roditeljskih odgojnih stilova i interpersonalnih odnosa u obitelji na razvoj emocionalne inteligencije. U drugom dijelu prikazana su ispitivanja utjecaja emocionalne inteligencije na socijalnu prilagođenost. Utvrđeno je da je niska razina emocionalne inteligencije značajan prediktor interpersonalnih sukoba. U brojnim istraživanjima rezultati ukazuju da su adolescenti s nižom razinom emocionalne inteligencije imali višu razinu agresivnosti i konfliktnih ponašanja od vršnjaka s višom razinom emocionalne inteligencije. Dodatno, utvrđeno je da su mladi s višom razinom emocionalne inteligencije u prosjeku manje skloni raznim ovisničkim ponašanjima, uspješnije rješavaju stresne situacije, izbjegavaju sukobe i imaju nižu razinu agresivnog ponašanja. Rezultati istraživanja prikazanih u ovom radu potvrđuju navedene pretpostavke i sugeriraju zaključak da je emocionalna inteligencija vrlo važan preventivni i zaštitni čimbenik od nastajanja različitih poteškoća u ponašanju kao i eventualnog razvoja psihopatoloških poremećaja.
Projekt / tema: 13.04.1.4.23
Kategorija: Pregledni
Upisao u CROSBI: Vladimir Takšić (vtaksic@ffri.hr), 19. Pro. 2014. u 11:33 sati