( The Jack of All Trades or Dr. Evil - psychological profiles of forensic psychologists )
Izvornik:
Skup: XIX. Dani psihologije u Zadru
Mjesto i datum: Zadar, Hrvatska, 29-31.05.2014.
Ključne riječi: psihološki profili ; forenzički psiholozi ; filmovi ; stereotipi
( psychological profiles ; forensic psychologists ; movies ; stereotypes )
Prisutan je velik broj filmova i serija s likovima forenzičkih psihologa, a mediji utječu na stvaranje dojmova, posebno o onome s čime nemamo izravno iskustvo. Također, područje forenzičke psihologije se brzo razvija i doživljava vrlo zanimljivim iako ja znanje o zanimanju forenzičkih psihologa čak i među studentima psihologije oskudno.Stoga se ovim istraživanjem željelo ispitati kako su forenzički psiholozi i njihov posao prikazani u filmovima, kakvi su među studentima psihologije stereotipi o forenzičkim psiholozima, te podudara li se slika koju studenti imaju s onim što se u filmovima prikazuje. Analizirani su likovi forenzičkih psihologa u 26 igrana filma. Procijenjene su karakteristike filmova i likova forenzičkih psihologa, obilježja poslova koje obavljaju, njihovi profesionalni interesi, osobine ličnosti, te podudaranje s prije utvrđenim tipovima likova u filmovima. Iste karakteristike, ali njima tipičnog forenzičkog psihologa, procijenilo je 85 brucoša psihologije. Rezultati su pokazali da su najviše analiziranih filmova IMDB glasači ocijenili dobrima, da je većina snimljena nakon 1991. godine, radnja se većinom odvija u sadašnjosti i većina glumaca je s B liste. Forenzički psiholog je glavni ili jedan od glavnih likova, uglavnom bijelac, te je u podjednakom broju filmova bio muškog i ženskog spola. Studenti su procjene forenzičkih psihologa najviše donosili na temelju vlastite mašte te TV serija. Karakteristike filmskih likova su se s procjenama studenata najviše podudarale kod sljedećih karakteristika: osoba bijele rase, srednje dobi, VSS, skladne atletske građe, smeđe boje kose, bez djece, koja živi u gradu, posjeduje nekretninu i automobil, ima hobi, radi u policiji i s policajcima najčešće surađuje. Najčešće ima malo radnog iskustva, u poslu najviše koristi intervju i opažanje. Od sposobnosti, najistaknutije su mu opažačke, te analitičko i kritičko razmišljanje. Revno obavlja posao, ne dodvorava se, nije ignoriran, niti ismijavan. Ima najizraženije istraživačke, a najmanje umjetničke profesionalne interese. Otvoren je novim iskustvima i emocionalno stabilan, te nije neorganiziran. Zna i razumije se u sve – od ispitivanja žrtvi i osumnjičenih, provođenja istrage i analize dokaza, vještačenja na sudu, izradu psiholoških profila počinitelja do psihoterapije.Utvrđeni stereotipi uspoređuju se s dostupnim stvarnim podacima o forenzičkim psiholozima te se razmatraju potencijalne posljedice stereotipnog prikazivanja forenzičkih psihologa.
Kategorija: Ostalo
Upisao u CROSBI: Ines Sučić (Ines.Sucic@pilar.hr), 5. Sij. 2015. u 14:36 sati