Razumijevanje pročitanog u učenika s oštećenjem sluha (CROSBI ID 216514)

Hrastinski, Iva ; Pribanić, Ljubica ; Degač Jelena Razumijevanje pročitanog u učenika s oštećenjem sluha // Logopedija, 4 (2014), 1; 10-18

Hrastinski, Iva ; Pribanić, Ljubica ; Degač Jelena

Razumijevanje pročitanog u učenika s oštećenjem sluha

Poznato je da su posljedice oštećenja sluha na jezični razvoj djeteta značajne pa se tako i u čitanju učenici s oštećenjem sluha susreću s velikim preprekama. Ovim se istraživanjem željela ispitati uspješnost 54 učenika s oštećenjem sluha u rješavanju zadataka razumijevanja čitanja i vremena potrebnog za rješavanje tih zadataka te utvrditi razlike u rješavanju zadataka s obzirom na kategoriju pitanja (neposredna i posredna). Također se željelo ispitati postoji li razlika u ukupnoj točnosti i vremenu rješavanja zadataka te uspješnosti odgovora na različite vrste pitanja s obzirom na dob sudionika (polaznici osnovnih i srednjih škola) te pripadnost ispitanika različitim obrazovnim kontekstima (redovna i posebnaškola). Ispitni materijal sačinjavalo je 20 kratkih tekstova te ukupno 42 vezana pitanja višestrukog izbora. Postignuća učenika sa značajnim oštećenjem sluha u čitanju s razumijevanjem bila su vrlo niska. Odgovori na neposredni tip pitanja bili su bolji u odnosu na one posrednog tipa, ukazujući na neadvekvatnu usvojenost složenijih čitalačkih vještina i strategija ovih učenika. Nisu utvrđene statistički značajne razlike u odnosu na vrijeme rješavanja zadataka, na ukupnu točnost te točnost rješavanja pojedine kategorije pitanja (posredna, neposredna) kod ispitanika različitih dobi. Tip obrazovnog konteksta pokazao se značajnim faktorom, ukazujući da su učenici u posebnim školama postigli značajno lošije rezultate na svim ispitanim varijablama, osim vremena rješavanja, u odnosu na svoje vršnjake s oštećenjem sluha u redovnim školama. Može se pretpostaviti da bi učenicima u posebnim školama trebalo još više poticaja za napredak u vještinama pismenosti, npr. izvannastavnim jezičnim programima. Sveukupno razumijevanje pročitanog učenika s oštećenjem sluha je na niskoj razini, posebno kad se zahtijeva zaključivanje. Potrebno je razvijati određene strategije koje bi pridonijele višoj razini razumijevanja čitanja u gluhih i nagluhih osoba.

oštećenje sluha ; čitanje ; razumijevanje pročitanog ; zaključivanje

Reading comprehension in students with hearing loss

hearing loss ; reading ; reading comprehension ; literal and inferencing questions