( Media influence on body dissatisfaction in adolescence )
Izvornik: 22. Dani Ramira i Zorana Bujasa : sažeci priopćenja / Zarevski, Predrag ; Jurin, Tanja ; Modić Stanke, Koraljka (ur.). - Zagreb : Filozofski fakultet, Zagreb , 2015. 136-136.
Skup: Dani Ramira i Zorana Bujasa (22 ; 2015)
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 16.-18.04.2015.
Ključne riječi: slika tijela; nezadovoljstvo tijelom; utjecaj medija; adolescencija; rizični čimbenici
( body image; body dissatisfaction; media influence; adolescence; risk factors )
Socijalna okolina uvjetuje i postavlja ideale i standarde tjelesne ljepote utječući na percepciju tijela i razvoj nezadovoljstva tijelom, stvarajući pritisak za uklapanjem u njih. Sredstva javnog informiranja imaju veliku moć u prijenosu sociokulturalnih ideala te isticanju (ne)poželjnosti određenih tjelesnih karakteristika. Socijalna poželjnost mršavog i čvrstog, ali ne izrazito mišićavog ženskog tijela bujnog poprsja (Levine i Smolak, 2002) te mišićavog muškog tijela širokih ramena, ravnog trbuha te uskih bokova (Tiggemann, 2011) raste i predstavlja ideal ženskog odnosno muškog tjelesnog izgleda današnjice. Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi spolne razlike u percipiranom utjecaju medija na sliku tijela u adolescenciji, kao i ispitati njegovu povezanost sa zadovoljstvom tijelom kod adolescenata oba spola. U istraživanju je sudjelovalo 532 učenika i učenica srednjih škola s područja grada Zagreba i Velike Gorice dobnog raspona od 16 do 19 godina (M=17.54, SD=.629 ; 55% djevojaka). Utjecaj medija na sliku tijela procijenjen je Upitnikom percipiranih sociokulturalnih utjecaja na sliku tijela i promjenu tjelesnog izgleda (McCabe i Ricciardelli, 2001), a zadovoljstvo tijelom Inventarom slike tijela i promjene tjelesnog izgleda (Ricciardelli i McCabe, 2002). Djevojke više nego mladići procjenjuju kako mediji imaju snažniji utjecaj na njihovu sliku tijela i strategije mršavljenja namećući im poželjnost mršavosti. Suprotno tome, mladići procjenjuju kako im mediji u većoj mjeri preporučaju povećanje tjelesne težine. Spolne razlike u percipiranom utjecaja medija na povećanje mišićavosti nisu pronađene. Utjecaj medija na mršavljenje i povećanje mišićavosti negativno su povezani sa zadovoljstvom tijelom i kod djevojaka i kod mladića kod kojih je s njime negativno povezan i utjecaj medija na povećanje tjelesne težine. Dobiveni nalazi upućuju na važnost osvještavanja snage koju mediji imaju kao rizični čimbenik nezadovoljstva tijelom kod adolescenata oba spola.
Vrsta recenzije: Međunarodna recenzija
Projekt / tema: 130-1301683-1400
Upisao u CROSBI: Inja Erceg Jugović (inerceg@ffzg.hr), 16. Tra. 2015. u 18:13 sati