Empatičnost promatrača i njihove uloge u situaciji vršnjačkog nasilja (CROSBI ID 623363)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Raboteg-Šarić, Zora ; Bartaković, Sanja
hrvatski
Empatičnost promatrača i njihove uloge u situaciji vršnjačkog nasilja
Istraživanja koja proučavaju vršnjačko nasilje kao grupni proces ističu važnost ispitivanja uloge promatrača koja je, u odnosu na uloge nasilnika i žrtve, u dosadašnjim istraživanjima bila zanemarena. Pritom se polazi od pretpostavke da promatrači nisu homogena skupina, a njihove uloge u situaciji vršnjačkog nasilja imaju različite učinke na učestalost i posljedice nasilja. Ovo istraživanje usmjereno je na ispitivanje uloge individualnih činitelja u objašnjenju ponašanja promatrača vršnjačkog nasilja. Empatija predstavlja ključno obilježje moralnog ponašanja te ima važnu ulogu u poticanju prosocijalnog i inhibiranju agresivnog ponašanja. Cilj istraživanja je ispitati u kolikoj je mjeri empatičnost promatrača povezana s njihovim ponašanjem u situaciji vršnjačkog nasilja. U istraživanju je sudjelovalo 325 učenika osnovnih škola, prosječne dobi od 13 godina. Primijenjena je Skala emocionalne empatije (Raboteg-Šarić, 1993) te prilagođena verzija Upitnika uloga sudionika (Salmivalli i sur., 1996) kojom se mjeri učestalost različitih oblika ponašanja promatrača vršnjačkog nasilja. Faktorskom analizom ovog upitnika utvrđene su različite uloge promatrača: pomagač nasilnika, poticatelj nasilnika, branitelj žrtve, agresivni branitelj i neuključeni promatrač. Djevojčice u manjoj mjeri pomažu nasilnicima nego dječaci te u većoj mjeri brane žrtve nasilja. S porastom dobi promatrači vršnjačkog nasilja u većoj mjeri potiču nasilnike, dok u manjoj mjeri brane žrtve vršnjačkog nasilja. U skladu s ulogom empatije u objašnjenju moralnog ponašanja, utvrđena je značajna pozitivna korelacija između empatičnosti promatrača i branjenja žrtve u uzorku dječaka i u uzorku djevojčica. Uz to, empatičnije djevojčice u manjoj su mjeri sklone poticati nasilnika. Rezultati ukazuju na važnost istraživanja ponašanja i obilježja promatrača u svrhu planiranja programa za suzbijanje vršnjačkog nasilja.
empatija; uloge promatrača; uloge sudionika; vršnjačko zlostavljanje
nije evidentirano
engleski
Bystanders' empathy and their roles in bullying situations
nije evidentirano
empathy; bystander roles; participant roles; bullying
nije evidentirano
Podaci o prilogu
194-194.
2015.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
22. Dani Ramira i Zorana Bujasa - Sažeci priopćenja
Zarevski, Predrag ; Jurin, Tanja ; Modić Stanke, Koraljka
Zagreb: Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet, Sveučilište u Zagrebu ; Hrvatsko psihološko društvo
Podaci o skupu
22. Dani Ramira i Zorana Bujasa.
predavanje
16.04.2015-18.04.2015
Zagreb, Hrvatska