( From Television as Destructive Mirror to Psychodrama as Explorative Mirror )
Izvornik: Psihologija, mediji, etikaPoreč :
Skup: 16. godišnja konferencija psihologa Hrvatske
Mjesto i datum: Poreč, Hrvatska, 1. - 4. 10. 2008.
Ključne riječi: Televizija; mediji; zrcaljenje; psihodrama
( television; media; mirroring; psychodrama )
Antička legenda kaže da se lijepi mladić Narcis, nakon što je prezreo ljubav nimfe Eho, zaljubio u sebe sama, i to vidjevši odraz svoje slike na mirnoj površini šumskog jezera. Danas jezero zamjenjujemo virtualnim svijetom, tzv. trećim očima – televizijom. Taj suvremeni elektronički narkotik najdjelotvorniji je i najopasniji perceptivni alat s pomoću kojega se gledatelji mogu ogledati te preispitivati ili češće podupirati svoj svjetonazor. U psihodramskom radu, kao važan terapijski alat, također postoji ogledanje ili zrcaljenje. Ako televizija kao suvremeno zrcalo predstavlja mahom destruktivan i maligan oblik ogledanja (potičući ravnodušnost, uspavljujući maštu, njegujući narcistička maštanja o uspjehu i slavi) u psihodramskom, terapijskom grupnom radu zrcaljenje dobiva pozitivan, eksplorativan i gotovo elitan status. To je jedna od najvažnijih interpretativnih, terapijskih tehnika kojom se prezentira pacijentova ličnost. Zrcalna se tehnika sastoji u tome da psihodramski terapeut ili član psihodramske grupe pred protagonistom predstavlja njegovu ličnost, neke njegove dijelove ličnosti, reakcije, posturu tijela, stil govora i sl. Opisana se zrcalna tehnika temelji na zrcalnom efektu koji je osnovna pojava u dinamici interpersonalnih odnosa u terapijskim grupama i gdje se svaki član psihodramske grupe može prepoznati u drugome. Stoga će u ovoj psihodramskoj radionici biti demonstrirani različiti zrcalni efekti i zrcalne podtehnike u okviru psihodramskog grupnog zagrijavanja kao i za vrijeme psihodramske akcije. I dok je Narcis svijet oko sebe gledao samo kao vlastito zrcalo te su ga vanjski događaji zanimali upravo onoliko koliko su ocrtavali njegov odraz u njemu, sudionici ove radionice će se, dijeleći isti (psihološki) prostor s drugima iz grupe, imati priliku ogledati u takvom zrcalu što pomaže prihvaćanju različitosti u poimanju sebe i drugih.
Kategorija: Ostalo
Upisao u CROSBI: Aleksandra Mindoljević (aleksandra.mindoljevic@ufzg.hr), 16. Svi. 2015. u 23:12 sati