Izvornik: 22.Dani Ramira i Zorana Bujasa - Sažeci priopćenja / Zarevski, Predrag ; Jurin, Tanja ; Modić Stanke, Koraljka (ur.). - Zagreb : Filozofski fakultet, Zagreb , 2015. 221-221.
ISSN: 1849-6946
Skup: 22.Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 16-18.04.2015.
Ključne riječi: trenutno raspoloženje; Zadovoljstvo; Vemrenska zavisnost; Interindividualne razlike
( Current affect; Satisfaction ratings; temporal dependenci; Interindividual differences )
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati kovarijaciju raspoloženja i zadovoljstva. Željelo se provjeriti (1) povezanost između raspoloženja i procjene zadovoljstva na intra-individualnoj razini, (2) vremensku konzistentnost odnosa između raspoloženja i procjena zadovoljstva, i (3) ovisnost intenziteta povezanosti između dvaju pojava o dispozicijskoj razini afekta. 98 studenata sudjelovalo je u istraživanju provedenom metodom uzorkovanja iskustava. U prvom dijelu istraživanja sudionici su procijenili uobičajenu razinu pozitivnog i negativnog afekta. Nakon toga su metodom uzorkovanja doživljaja pet puta dnevno tijekom sedam dana procjenjivali svoje raspoloženje i zadovoljstvo. Rezultati su pokazali da su u prosjeku vremenske serije procjena zadovoljstva snažno povezane s pozitivnim raspoloženjem (r=.50) i negativnim raspoloženjem (r=-.38) u situaciji istovremene procjene. Za testiranje vremenske ovisnosti dvaju pojava izračunate su korelacije vremenskih serija s pomakom od ± 5 vremenskih koraka te je testirana razlika u visini korelacija u funkciji pomaka između serija. Vremenske serije procjena zadovoljstva s oba faktora raspoloženja pokazala su jasnu vremensku ovisnost, tj. uvođenjem pomaka među vremenskim serijama, korelacija postaje nula. Visina korelacija u situaciji istovremene procjene pokazala je i ovisnost o dispozicijskoj razini afekta. Dispozicijskom afektu može se pripisati 20% varijabiliteta visine povezanosti trenutnog raspoloženja i zadovoljstva. Modeli povezanosti negativnog raspoloženja više su pod utjecajem dispozicija nego modeli pozitivnog raspoloženja, što je i skladu s rezultatima prijašnjih istraživanja. Rezultati pokazuju vremensku konzistenciju ispitanih pojava, te upućuju na njihovo preklapanje, pogotovo na razini trenutnih procjena. S druge strane, pokazalo se da su, u usporedbi s pozitivnim raspoloženjem, varijabilitet negativnog raspoloženja i njegovi efekti na zadovoljstvo više vezani uz dispozicijske afekte nego uz situacijske faktore.
Upisao u CROSBI: Marko Tončić (mtoncic@ffri.hr), 23. Lip. 2015. u 12:13 sati