Pregled bibliografske jedinice broj: 770259

Autori: Huić, Aleksandra; Jelić, Margareta; Kamenov, Željka
Naslov: Esencijalistička uvjerenja o homoseksualnosti i sklonost diskriminaciji homoseksualnih osoba
( Essentialist beliefs about homosexuality and the propensity to discriminate against homosexuals )
Izvornik: 22. Dani Ramira i Zorana Bujasa Sažeci priopćenja / Zarevski, Predrag ; Jurin, Tanja ; Modić Stanke, Koraljka (ur.). - Zagreb : Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet Zagreb , 2015. 140-140.
ISSN: 1849-6946
Skup: 22. Dani Ramira i Zorana Bujasa
Mjesto i datum: Zagreb, Hrvatska, 16. - 18. 04. 2015.
Ključne riječi: esencijalistička uvjerenja; sklonost diskriminaciji; stavovi prema homoseksualnim osobama
( essentialist beliefs; attitudes towards homosexuals; propensity to discriminate )
Psihologijski esencijalizam jest skup uvjerenja o prirodnom, esencijalnom svojstvu koje dovodi do toga da članove neke grupe percipiramo sličnima, članstvo u toj grupi nepromjenjivim, postojanje te grupe univerzalnom te s čvrstim grupnim granicama. Esencijaliziranje neke grupe na složen je način povezano sa stavovima i diskriminacijom članova grupe. U slučaju esencijalističkih uvjerenja o homoseksualnoj orijentaciji, uvjerenja o nepromjenjivosti i univerzalnosti ove orijentacije povezana su s pozitivnijim stavovima prema gejevima/lezbijkama, dok su uvjerenja o diskretnosti i čvrstim granicama povezana s negativnijim stavovima. Iako teorijske pretpostavke očekuju isti obrazac povezanosti i s ponašanjem prema gejevima/lezbijkama, o tome za sada ne postoje empirijski podaci. Stoga smo ovim istraživanjem željeli ispitati na koji su način pojedine dimenzije esencijalističkih uvjerenja povezane s namjerom ponašanja (sklonosti diskriminaciji) prema homoseksualnim osobama. Dodatni cilj bio je istražiti medijacijsku ulogu stavova prema gejevima/lezbijkama, odnosno provjeriti koliki dio efekta koji esencijalistička uvjerenja imaju na sklonost diskriminaciji je direktan, a koliki se događa preko stavova prema gejevima i lezbijkama. U on-line istraživanju sudjelovalo je 997 osoba heteroseksualne orijentacije. Ispitani su stavovi prema gejevima/lezbijkama, sklonost diskriminaciji i esencijalistička uvjerenja o homoseksualnoj orijentaciji. U skladu s očekivanjima, uvjerenja o nepromjenjivosti i univerzalnosti homoseksualne orijentacije povezana su s manjom sklonošću diskriminaciji, dok su uvjerenja o diskretnosti i čvrstim granicama povezana s većom sklonosti diskriminaciji. Potonja uvjerenja imaju najznačajniji samostalni efekt, dok se utjecaj uvjerenja o nepromjenjivosti i univerzalnosti vrši prvenstveno preko stavova o gejevima i lezbijkama. Dobiveni nalazi imaju važne implikacije za praksu, prvenstveno programe učenja tolerancije prema gejevima i lezbijkama.
Upisao u CROSBI: Aleksandra Huić (ahuic@ffzg.hr), 20. Srp. 2015. u 13:17 sati