Pregled bibliografske jedinice broj: 770777

Autori: Kolić-Vehovec, Svjetlana; Rončević Zubković, Barbara; Pahljina-Reinić, Rosanda
Naslov: Razvoj metakognitivnog znanja o strategijama čitanja i stavova prema čitanju u ranoj adolescenciji: učinak na razumijevanje teksta
( Development of Metacognitive Knowledge of Reading Strategies and Attitudes Toward Reading in Early Adolescence: The Effect on Reading Comprehension )
Izvornik: 22. Godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kako obrazovanju dodati boju - uloga i izazovi za psihologe - Knjiga sažetaka / Pavlin-Bernardić, Nina ; Jokić, Boris ; Lopižić, Josip ; Putarek, Vanja ; Vlahović-Štetić, Vesna (ur.). - Zagreb : Hrvatsko psihološko društvo , 2014. 71-71 (ISBN: 978-953-55079-4-9).
Skup: 22. Godišnja konferencija hrvatskih psihologa: Kako obrazovanju dodati boju - uloga i izazovi za psihologe
Mjesto i datum: Rovinj, Hrvatska, 5-8.11.2014.
Ključne riječi: metakognitivno znanje; strategije čitanja; stavovi prema čitanju; razumijevanje teksta
( metacognitive knowledge; reading strategies; attitudes toward reading; text comprehension )
Čitalačka pismenost jedna je od ključnih kompetencija koje djeca trebaju razviti tijekom školovanja jer je preduvjet za uspješno sudjelovanje u suvremenom svijetu. Međutim, međunarodna istraživanja kao što je PISA pokazuju da većina djece ne dostiže najviše razine razumijevanja teksta (Mullis, Martin, Foy, & Drucker, 2012 ; OECD, 2010a) koje zahtjevaju usklađivanje različitih vještina I strategija tijekom čitanja. Metakognitivno znaje o strategijama čitanja preduvjet je uspješnog nadgledanja i kontrole vlastitog čitanja s ciljem dobrog razumijevanja teksta. Učenici trebaju poznavati strategije i trebaju biti spremni/voljni primjereno ih koristiti. Znanje i korištenje različitih strategija čitanja pomaže učenicima uspješno učiti iz teksta (Flavell, Miller, & Miller, 1993). Cilj je ovog istraživanja bio ispitati razvojne promjene u metakognitivnom znanju o strategijama čitanja i stavovima prema čitanju za zabavu I čitanju za školu tijekom rane adolescencije (od 10 do 14 godina) uzimajući u obzir spol učenika. Također smo htjeli provjeriti model odnosa između spola, stavova prema čitanju, metakognitivnog znanja o strategijama čitanja i razumijevanja teksta na svakom uzrastu. U istraživanju je sudjelovalo 175 učenika koji su prvi puta ispitani u 4. razredu, a onda ponovno u 6. i 8. razredu. Dobiveni rezultati pokazuju da se metakognitivno znanje o strategijama čitanja kontinuirano povećava tijekom rane adolescencije, dok se stavovi prema čitanju za zabavu kontinuirano pogoršavaju u periodu od 4. do 8. razreda, a stavovi prema čitanju školskih sadržaja naglo se pogoršavaju između 6. i 8. razreda. Djevojčice dosljedno pokazuju bolje metakognitivno znanje o strategijama čitanja, kao i pozitivniji stav prema čitanju za zabavu i čitanju za školu. Model odnosa između spola, stavova prema čitanju, metakognitivnog znanja o strategijama čitanja i razumijevanja teksta koji uključuje samo čitanje za zabavu bolje se podudara s podacima, nego model koji uključuje i čitanje za školu. Spol ima učinak na stavove prema čitanju za zabavu koji dosljedno predviđaju razumijevanje teksta direktno i indirektno preko metakognitivnog znanja o strategijama čitanja tijekom rane adolescencije.
Projekt / tema: 13.04.1.3.14
Upisao u CROSBI: Rosanda Pahljina-Reinić (rosanda@ffri.uniri.hr), 23. Srp. 2015. u 12:06 sati