Godina: 1997
Serija: Umjetnička topografija Hrvatske, Knj. 3.
Stranica: 368
ISBN: 953-6106-11-6
Ključne riječi: umjetnička topografija; pregled umjetničke baštine; Ludbreg; Ludbreška Podravina;
( art topography; review of the art heritage; Ludbreg; Ludbreg Podravina; historical )
Ovom knjigom nastavlja se sustavno objavljivanje topografskog pregleda umjetničkih pojava i baštine na povijesnom i geografskom prostoru Republike Hrvatske. Primjenom ujednačene topografske metodologije u knjizi je prezentiran sveobuhvatni popis, opis, znanstvena, te dokumentarna interpretacija i valorizacija sveg vrednijeg graditeljskog nasljeđa i umjetničkog inventara Ludbrega i njegova okružja od pretpovijesnog doba do danas. To je geografski prostor Ludbreške Podravine koju povijesno-toponomastički čine četiri općine: Ludbreg, Martijanec, Sveti Đurđ i Mali Bukovec. Široko zasnovana istraživanja, temeljena na obradi arhivske građe i dostupne literature, s glavnim težištem na iscrpnom dokumentiranju i proučavanju spomenika na samom terenu, rezultirala su obiljem građe i novih znanstvenih saznanja, Ponajprije je arheološki predstavljen i prikazan najstariji sloj materijalnih svjedočanstava, koji u tom kraju tvore iznimno gustu mrežu arheoloških lokaliteta. Povijesnoumjetnička analiza obuhvatila je sve pojedinačne arhitektonske spomenike, a ponegdje i estetski manje značajne recentne sakralne građevine kao znakovite artefakte na karti ludbreške regije. Dosljedno je obrađen i sav zatečeni umjetnički inventar crkvenih spomenika koji, premda znatno osiromašen svjedoči o duhovnim i estetskim potrebama života ove gornjo-hrvatske regije. Knjiga ima dva osnovna dijela. Prvi sadrži niz znanstvenih studija sinteznog značaja. Uvodne studije s pregledom geografskih značajki, arheološke topografije i društveno-gospodarskog razvoja, ocrtavaju složeni kontekst prostora i vremena koji je tijekom povijesti određivao umjetničke pojave i njihove domete na području Ludbreške Podravine. Slijede prilozi o organizaciji prostora s urbanističkim razvitkom Ludbrega i formiranjem naselja četiriju općina Ludbreške Podravine. Zasebni sintezni pregledi analiziraju umjetničku produkciju po vrstama i granama likovnih umjetnosti, od graditeljske baštine, kiparstva i slikarstva do predmeta umjetničkog obrta i sakralne liturgijske opreme, donoseći o njima temeljne vrijednosne prosudbe. Drugi dio knjige, Katalog naselja, ima funkciju topografske evidencije umjetničke baštine i nasljeđa, pa je zato razvrstan abecedno po naseljima. Svako je naselje sažeto analitički opisano u svome povijesnom i oblikovnom prostornom razvoju s bitnim tipološkim obilježjima, s istaknutijim primjerima graditeljstva i pripadajućim pokretnim inventarom. U knjigu je uvršteno dvadesetak naselja zajedno s gradom Ludbregom. Tako iznesenom građom obuhvaćeni su najvažniji aspekti i artefakti, koji bitno određuju specifične značajke kulturnog, umjetničkog i tradicijskog nasljeđa te regije.
Projekt / tema: 00200105, 00200104, 00200103, 00200102
Kategorija: Znanstvena