Datum: 22.10.
Godina: 2015
Stranica: 141
Mentor: Prskalo, Ivan ; Mišigoj-Duraković, Marjeta
Ključne riječi: indeks tjelesne mase; postotak tjelesne masti; indeks sporta; indeks slobodnog vremena; indeks kućanskih poslova; razlike po spolu
( body mass index; body fat percentage; index of sport; leisure time index; index of household chores; differences by gender )
U zadnjih nekoliko desetljeća zabilježeno je značajno smanjenje razine tjelesne aktivnosti djece s istovremenim prekomjernim povećanjem pokazatelja stanja uhranjenosti. Glavni cilj ovog istraživanja bio je utvrditi trend pokazatelja stanja uhranjenosti i razinu tjelesne aktivnosti učenika i učenica u primarnoj edukaciji kroz 4 godine. Sudionici istraživanja bili su učenici iz dvije osnovne škole u Zagrebu, ukupno pet razreda, tj. 107 učenika oba spola. Uzorak varijabli činilo je 8 varijabli iz anketnog upitnika za procjenu razine tjelesne aktivnosti. Razina tjelesne aktivnosti procijenjena je Felsovim upitnikom za djecu od 7-19 godina. Za procjenu pokazatelja stanja uhranjenosti izmjereni su: visina tijela, tjelesna masa, potkožno masno tkivo-kožni nabor leđa i kožni nabor nadlaktice, opseg nadlaktice te opseg podlaktice. Analiza trenda pokazatelja stanja uhranjenosti i razine tjelesne aktivnosti testirana je polinomijalnom regresijskom analizom. Za izračunavanje razlika po spolu u razini tjelesne aktivnosti i pokazatelja stanja uhranjenosti te energetskoj potrošnji, korištena je univarijatna analiza varijance za ponovljena mjerenja. Za utvrđivanje povezanosti između pokazatelja stanja uhranjenosti i razine tjelesne aktivnosti korišten je Pearsonov koeficijent korelacije. Energetska potrošnja procijenjena je uz pomoć Harris Benedict formule u kojoj se bazalni metabolizam množi s faktorom aktivnosti. Rezultati su pokazali kako postoji značajan utjecaj vremena na pojedine pokazatelje stanja uhranjenosti i indekse pojedinih komponenti tjelesne aktivnosti, dok ukupna tjelesna aktivnost tijekom godina stagnira. Između dječaka i djevojčica ne postoji značajna razlika u indeksima tjelesne aktivnosti i energetskoj potrošnji, dok postoji u tjelesnoj visini i opsegu podlaktice u korist dječaka. Povezanost između pokazatelja stanja uhranjenosti i varijabli za procjenu razine tjelesne aktivnosti može se potvrditi kod djevojčica, ali ne i kod dječaka. Tijekom godina dječaci više vremena provode u aktivnostima srednjeg intenziteta, a djevojčice u aktivnostima niskog intenziteta. S obzirom na dobivene rezultate ovog longitudinalnog istraživanja, može se zaključiti da djeca trebaju što prije povećati razinu tjelesne aktivnosti kako se trend povećanja postotka tjelesne masti ne bi nastavio kretati u pozitivnom smjeru.
Upisao u CROSBI: Mateja Kunješić (mateja.kunjesic@student.kif.hr), 5. Stu. 2015. u 18:49 sati