( Relationship between group cohesion and team success in professional sport )
Izvornik:
Skup: SAVREMENI TRENDOVI U PSIHOLOGIJI
Mjesto i datum: Novi Sad, Srbija, 11-13.10.2013
Ključne riječi: grupna kohezija ; sportski timovi ; timski uspjeh ; Upitnik ozračja grupe
( group cohesion ; sports teams ; team success ; Group Environment Questionnaire )
Nerijetko nakon uspješnog sportskog ostvarenja igrače grupnih sportova možemo čuti kako navode vlastite grupne odnose i zajedništvo kao značajan faktor u njihovom uspjehu. U području sportske psihologije najpoznatiji teorijski okvir za razmatranje grupne kohezije sportskih timova razvili su Carron, Widmeyer i Brawley (1985). Model pretpostavlja četiri dimenzije grupne kohezije koje obuhvaćaju individualnu sklonost grupnim odnosima i zadatku grupe te grupnu sklonost zadatku i odnosima grupe te kako kohezivnost sportskim timova doprinosi njihovom postignuću. Našim istraživanjem željeli smo stoga provjeriti faktorsku strukturu i mjerne karakteristike Upitnika ozračja u grupi (UOG) (Group Environment Questionnaire – GEQ, Carron, Widmeyer, i Brawley, 1985) koji mjeri pretpostavljene dimenzije te ispitati odnos grupne kohezije i uspješnosti profesionalnih sportskih klubova na primjeru Prve hrvatske nogometne lige. U istraživanju je sudjelovalo 177 igrača iz 9 klubova Prve hrvatske nogometne lige. Grupnu koheziju unutar svakog tima procjenjivali smo spomenutim Upitnikom ozračja u grupi. U istraživanju su korištena dva indikatora uspješnosti klubova odnosno nogometnih timova. Kao indikator objektivne uspješnosti promatran je broj osvojenih bodova u sezoni, a kao indikator subjektivnog doživljaja uspješnosti korištena je procjena igrača o uspješnosti kluba. Rezultati nisu potvrdili teorijski očekivanu faktorsku strukturu UOG-a s četiri dimenzije. U istraživanju je dobivena stabilna jednodimenzionalna struktura, a pouzdanost tipa unutarnje konzistencije je zadovoljavajuće visoka. Regresijskom analizom utvrdili smo pozitivan doprinos subjektivnog doživljaja uspješnosti grupnoj koheziji te negativan doprinos ukupnog broja bodova koje je klub ostvario na kraju sezone pri čemu zajedno objašnjavaju oko 20% varijance grupne kohezije. U skladu s nalazima brojnih istraživanja u području sporta (Mullen & Copper, 1994 ; Carron, Bray, & Eys, 2002), rezultati našeg istraživanja dijelom ukazuju na važnost grupne kohezije u postizanju uspjeha sportskih timova. Međutim negativan odnos objektivnog pokazatelja uspješnosti i grupne kohezije kao i nepotvrđena teoretski pretpostavljena faktorska struktura UOG- a, ukazuju na potrebu za daljnjom primjernom ovog instrumenta i budućim istraživanjima koja će razmotriti odnos grupne kohezivnosti i uspjeha različitih sportskih timova u različitim okolnostima u kojima se natječu.
Vrsta recenzije: Međunarodna recenzija
Upisao u CROSBI: Dragan Glavaš (dragan.glavas@unicath.hr), 17. Stu. 2015. u 18:47 sati