crta
Hrvatska znanstvena Sekcija img
bibliografija
3 gif
 Naslovna
 O projektu
 FAQ
 Kontakt
4 gif
Pregledavanje radova
Jednostavno pretraživanje
Napredno pretraživanje
Skupni podaci
Upis novih radova
Upute
Ispravci prijavljenih radova
Ostale bibliografije
Slični projekti
 Bibliografske baze podataka

Pregled bibliografske jedinice broj: 794216

Poglavlje/Rad u knjizi

Autori: Jugović, Ivana
Naslov: Rodna dimenzija odabira područja studija
( Gender dimension of higher education course choice )
Knjiga: Koji srednjoškolci namjeravaju studirati? - Pristup visokom obrazovanju i odabir studija
Urednik/ci: Baranović, Branislava
Izdavač: Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
Grad: Zagreb
Godina: 2015
Serija: Biblioteka Znanost i društvo
Raspon stranica:: 165-185
Ukupni broj stranica u knjizi:: 302
ISBN: 978-953-6218-68-4
Ključne riječi: obrazovni odabiri, rodni stereotipi, teorija očekivanja i vrijednosti, kulturni kapital
( educational choices, gender stereotypes, expectancy-value theory, cultural capital )
Sažetak:
Cilj ovog poglavlja bio je ispitati koliko se učenici/ce koji biraju različita područja studija, od kojih se neka mogu okarakterizirati kao dominantno muška (tehnički studiji), a druga kao dominantno ženska (društveno-humanistički studiji), razlikuju u ključnim konceptima iz Ecclesine teorije očekivanja i vrijednosti (motivacija, rodne uloge i stereotipi, te školsko postignuće) i Bourdieuove teorije prakse (kulturni, ekonomski i socijalni kapitali te polje). U istraživanju je sudjelovalo preko 1300 učenika/ce završnih razreda srednjih škola iz Republike Hrvatske koji planiraju studirati. Rezultati pokazuju da preko 50% djevojaka i oko 20% mladića planira upisati društveno-humanistički studij (a ne tehnički). Suprotno tome, preko 50% mladića i samo 10% djevojaka planira upisati tehnički studij (a ne društveno-humanistički). U skladu s pretpostavkama Ecclesine teorije očekivanja i vrijednosti, rezultati su pokazali trend više motivacije za matematiku i niže za hrvatski jezik kod mladića i djevojka koji namjeravaju upisati tehnički studij, te obrnuti trend kod onih koji planiraju upisati društveno-humanistički studij. Kada govorimo o rodnoj dimenziji obrazovnih odabira, rodni stereotipi o zanimanjima bili su važniji čimbenik razlikovanja učenika/ca koji biraju različita područja studija nego što su to bile rodne uloge. Pri tome se pokazalo da je uvjerenje o slabijem talentu vlastite rodne skupine za određeno područje povezano s manjom vjerojatnošću odabira tog područja studija. Primjerice, djevojke, koje planiraju upisati društveno-humanistički studij, u većoj mjeri smatraju da su muškarci talentiraniji za zanimanja u području tehničkih znanosti, nego djevojke koje biraju tehnički studij. Slično tome mladići, koji planiraju upisati tehnički studij više prihvaćaju stereotip o većem talentu žena za zanimanja u društveno-humanističkom području nego mladići koji planiraju upisati društveno-humanistički studij. Naposljetku se pokazalo da su indikatori kulturnog kapitala iz Bourdieuove teorije prakse važniji čimbenici razlikovanja mladića nego djevojaka koji planiraju upisati različite studije. Preciznije, mladići koji biraju društveno-humanistički studij imaju više kulturnih dobara u kućanstvu, učestalije sudjeluju u kulturnim praksama, kao i njihovi roditelji, te češće čitaju i imaju obrazovanije roditelje i djedove/bake od mladića koji namjeravaju upisati tehnički studij. Objašnjenje veće važnosti kulturnog kapitala u odabiru društveno-humanističkog studija kod mladića nego kod djevojaka može biti u tome što taj studij nije rodno očekivana obrazovna putanja za mladiće pa kulturni kapital igra važnu ulogu usmjeravanja takvih interesa. S druge strane, kod djevojaka je upis društveno-humanističkog studija, kao tipično ženskog studija, nešto što se od njih očekuje te stoga nisu potrebni dodatni poticaji u vidu kulturnog kapitala za takav odabir. Spoznajni doprinos ovog rada proizlazi iz korištenja interdisciplinarnog teorijskog okvira u objašnjenju rodno obilježenih obrazovnih odabira.
Projekt / tema: HRZZ-4046
Izvorni jezik: HRV
Kategorija: Znanstveni
Znanstvena područja:
Psihologija
Upisao u CROSBI: Ivana Jugovic (jugovic@idi.hr), 14. Sij. 2016. u 15:21 sati



Verzija za printanje   za tiskati


upomoc
foot_4