Datum: 30.09.
Godina: 2015
Stranica: 74
Mentor: Banov, Estela
Ključne riječi: usmena književnost ; usmeno stvaralaštvo ; lirske usmene pjesme ; epske usmene pjesme ; usmene priče ; običaji ; Makarsko primorje
( oral literature ; oral traditions ; lyrical oral poetry ; epic oral poetry ; oral stories ; customs ; Makarska Coast )
Tema ovog diplomskog rada odnosi se na svakodnevne životne običaje i usmeno stvaralaštvo Makarskog primorja koje se očuvalo prenošenjem s koljena na koljeno. Makarsko primorje smješteno je u podnožju planine Bikovo uz obalu Jadranskog mora, a zauzima prostor od Vrulje na istoku do Baćine na zapadu. Stanovništvo Makarskog primorja od davnina se bavilo obradom zemlje, stočarstvom, poljoprivredom i ribarstvom. Usmena književnost ovog kraja stvarala se i prenosila svakodnevno i pratila sve prilike čovjekova života. Prvi dio rada donosi prikaz običaja vezanih za svakodnevni život ljudi. Prikazani su običaja vezani za rođenje djeteta, vjenčanje, smrt te blagdane. Osim toga, u prvom dijelu prikazan je izgled makarske narodne nošnje, tradicionalni izgled dalmatinske kuće te starinske igre Makarskog primorja. U drugom dijelu rada prikazano je usmeno stvaralaštvo Makarskog primorja koje se kao i u drugim krajevima dijeli na usmenoknjiževnu poeziju i usmenoknjiževnu prozu. Dio rada koji se odnosi na usmeno stvaralaštvo Makarskog primorja ujedno čini i središnji dio ovog diplomskog rada. Nadalje, usmenoknjiževna poezija dijeli se na lirske usmene i epske usmene pjesme. U usmenoj lirici ovog kraja pretežito se pojavljuju motivi mora i ljubavi, a prate sve životne prilike i običaje. Pjesme najvedrijeg karaktera su šaljive pjesme i koledarske pjesme koje sam također prikazala u nastavku rada. Epsko usmeno pjesništvo najčešće opisuje junake i njihove junačke pothvate. Specifičnosti epske poezije su brojne epzode, velik broj likova i događaja te opširni opisi. Usmenoknjiževna proza u radu je podijeljena na pripovijetke, predaje i legende, a u Makarskom primorju najzastupljenije su predaje i legende. U radu sam 69 prikazala primjere povijesnih, etioloških, mitoloških i demonoloških predaja te pričanja iz života. Fantastični elmenti i fantastična bića pojavljuju se u svim vrstama usmene proze. Legende također čine jednu od najzastupljenijih vrsta. One govore o svecima i čudima koja se vežu uz njihov život. Usmeno stvaralaštvo i običaji prikazani u radu svjedoče o nekadašnjem životu ovog područja. U pisanju rada korištena su i zapisana kazivanja stanovnika Makarskog primorja koji su se rado prisjetili minulih vremena, običaja te predaja koje su slušali u djetinjstvu.
Projekt / tema: 13.04.1.3.20
URL Internet adrese: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:186:769337
Upisao u CROSBI: Estela Banov (ebanov@ffri.hr), 16. Svi. 2016. u 11:31 sati