Doživljeno nasilje u školi: prediktivna uloga razrednog ozračja i osjećaja sigurnosti u školi (CROSBI ID 635479)
Prilog sa skupa u zborniku | sažetak izlaganja sa skupa | domaća recenzija
Podaci o odgovornosti
Reić Ercegovac, Ina ; Bubić, Andreja ; Koludrović, Morana
hrvatski
Doživljeno nasilje u školi: prediktivna uloga razrednog ozračja i osjećaja sigurnosti u školi
Podaci o učestalosti doživljenog nasilja među djecom u RH variraju ovisno o obliku nasilja i uzrastu djece pri čemu novija istraživanja govore o približno 30% učenika žrtava nasilja, 60% učenika koji su barem jednom bili izloženi nasilju te 20% učenika koji sustavno i često doživljavaju nasilje. Cilj ovoga rada bio je istražiti ulogu dobi, spola, razrednog ozračja i osjećaja sigurnosti u školi u procjeni doživljenog nasilja. Sudjelovalo je 567 učenika od 4. do 8. razreda osnovne škole. Primijenjeni su sljedeći instrumenti: Upitnik općih podataka, adaptirana Skala razrednog ozračja (Wasilewski, Gifford i Bonneau, 2008), Upitnik osjećaja sigurnosti u školi te Skala učestalosti doživljavanja nasilnog ponašanja u školi. Adaptirana Skala razrednog ozračja je primijenjena za ispitivanje triju varijabli: kvalitete odnosa među učenicima, kvalitete odnosa između učenika i nastavnika te osjetljivosti na nasilje u razrednom kontekstu. Upitnik osjećaja sigurnosti u školi konstruiran je za potrebe ovog istraživanja, a procjenjuje stupanj povjerenja u unutarnje dionike škole koji brinu o sigurnosti učenika – ravnatelja, nastavnike i članove stručnih službi. Skala učestalosti doživljavanja nasilnog ponašanja u školi konstruirana je za potrebe ovog istraživanja s ciljem utvrđivanja učestalosti doživljavanja različitih oblika tjelesnog, socijalnog i elektronskog nasilja. Rezultati istraživanja su pokazali da učenici najčešće doživljavaju ogovaranje, vikanje i vrijeđanje od strane vršnjaka, dok su najrjeđe izloženi elektronskom nasilju. Učenici, u odnosu na učenice, izvještavaju o većoj učestalosti doživljavanja nasilnih ponašanja te značajno nižim, u odnosu na učenice, procjenjuju osjećaj sigurnosti u školi. S druge strane, nisu utvrđene spolne razlike u procjeni elemenata razrednog ozračja. Dobne razlike su pokazale da procjene svih elemenata razrednog ozračja i sigurnost u školi opadaju s dobi pa su najniže vrijednosti ovih varijabli utvrđene kod najstarijih učenika. Hijerarhijska regresijska analiza je pokazala da su značajni prediktori doživljenog nasilja osjećaj sigurnosti u školi te kvaliteta interakcija među učenicima kao element razrednog ozračja. Rezultati istraživanja mogu se interpretirati u kontekstu postojećih spoznaja o vršnjačkom nasilju s posebnim naglaskom na zaštitnu ulogu pozitivnog razrednog ozračja i nekih značajki školske kulture, posebice sigurnosti u školi i spremnosti svih unutarnjih dionika škole da sudjeluju u prevenciji nasilnih ponašanja.
doživljeno nasilje; sigurnost u školi; razredno ozračje
nije evidentirano
engleski
Experienced bullying at school: predictive role of classroom climate and school safety
nije evidentirano
experienced bullying; school safety; classroom climate
nije evidentirano
Podaci o prilogu
115-115.
2016.
objavljeno
Podaci o matičnoj publikaciji
XX. Dani psihologije u Zadru - Sažeci priopćenja
Penezić, Z., Slišković, A., Ćubela Adorić, V., Gregov, Lj., Nikolić, M., Nekić, M., Ombla, J., Šimunić, A., Tokić, A.
Zadar: Odjel za psihologiju Sveučilišta u Zadru
978-953-331-102-9
Podaci o skupu
XX. Dani psihologije u Zadru
predavanje
01.01.2016-01.01.2016
Zadar, Hrvatska